, anaaliza wiersza 

anaaliza wiersza

Czytasz posty wyszukane dla zapytania: anaaliza wiersza




Temat: ANALIZA WIERSZA - jak ?
ANALIZA WIERSZA - jak ?
zdecydowalam,ze chyba jednak wybiore analize wiersza jesli bede miec taki
wybor (zdecydowanie latwiej trafic w ten nieszczesny klucz),ale nie jestem
pewna jak sie do tego zabrac, bo zawsze wybieralam raczej analize fragmentu
prozy...
jak Wy analizujecie wiersz? bo ja zaczynam od tytulu,autora,epoki. pozniej
przechodze do podmiotu lirycznego i adresata, nastepnie srodki stylistyczne,
a na koncu omowienie tresci i ogolne podsumowanie





Temat: analiza wiersza i porownanie
analiza wiersza i porownanie
mam pytanie ... w jaki sposob analizujecie wiersz? najpierw srodki
stylistyczne czy moze jego tresc? i kolejne pytanie: przy porownaniu dwoch
wierszy piszecie najpierw o jednym,a pozniej o nastepnym czy przeplatacie
tresci dotyczace obu? dzieki za odpowiedz:)





Temat: FORUM Kraj Forum
FORUM Kraj Forum nr 179 >> wiersz i analiza
ŻABA DU.Ę W WODZIE MOCZY
[ wierszyk i jego analiza ]

Wierszyk
Ptaszek sobie frunie z dala,
w górze słońce zapier.ala..,
Żaba du.ę w wodzie moczy.
Ku.a.! CO ZA DZIEŃ UROCZY!

Analiza
Wiersz jednozwrotkowy, czterowersowy z rymem sylabowym, z równomiernie rozłożo-
nym akcentem.
Podmiot liryczny wyraża swoje głębokie zadowolenie z otaczającego go świata,
przepełnia go kwitnący stoicyzm i szczęście, które człowiekowi żyjącemu we
współczesnym zamęcie, może dać tylko otaczająca przyroda. Dla podmiotu
lirycznego nawet zanurzona w błękicie wody du.a żaby jest powodem do wejścia w
stan niekontrolowanej euforii. Zapie.dalające inne stworzenia sugerują wczesne
lato, kiedy to świat zwierzęcy budzi się z otchłani zimy. Pointa liryku jest
jednoznaczna i łatwo odczytywalna: liryczne Ja personifikuje słońce. W słowie
‘zapie..’ widzimy szybkość i złożoność ruchu Słońca, które przecież nie jest
istotą ludzką i nie może „zapie..ć” senso stricto i par excelance.
Uwagę zwraca także użycie wulgaryzmów, których znajomość świadczy o ludowych
korzeniach poety i jego głębokiej więzi ze społeczeństwem, a raczej z jego
niższymi warstwami. W rozumieniu analizy, autor chciał się tym utworem
odwdzięczyć środowisku społecznemu, z którego wyrósł, za poświęcenie i trud
włożony w zapewnienie mu należytego wykształcenia.
Jakaż szkoda, że tak mało w dzisiejszej poezji wierszy o równie pogodnym
nastroju!

za>leszek.sopot foKra
'4.11.22




Temat: Analiza wierszy Szymborskeij- proszę o pomoc!!
Analiza wierszy Szymborskeij- proszę o pomoc!!
Proszę o pmoc lub choćby kilka refleksji albo bibliografii, która pomogłaby mi
zanalizować i zinterpretować dwa wiersze naszej Noblistki: Dzieci epoki i
Pogrzeb.Dziękuję za jakąkolwiek pomoc!!!!!
Dzieci epoki

Jesteśmy dziećmi epoki,
epoka jest polityczna.

Wszystkie twoje, nasze, wasze
dzienne sprawy, nocne sprawy
to są sprawy polityczne.

Chcesz czy nie chcesz,
twoje geny mają przyszłość polityczną,
skóra odcień polityczny,
oczy aspekt polityczny.

O czym mówisz, ma rezonans,
o czym milczysz, ma wzmowę
tak czy owak polityczną.

Nawet idąc borem lasem
stawiasz kroki polityczne
na podłożu politycznym.

Wiersze apolityczne też są polityczne,
a w górze świeci księżyc,
obiekt już nie księżycowy.
Być albo nie być, oto jest pytanie.
Jakie pytanie, odpowiedz kochanie.
Pytanie polityczne.

Nie musisz nawet być istotą ludzką,
by zyskać na znaczeniu politycznym.

Wystarczy, żebyś był ropą naftową,
paszą treściwą czy surowcem wtórnym.
Albo I stołem obrad, o którego kształt
spierano się miesiącami
przy jakim pertraktować o życiu i śmierci,
okrągłym czy kwadratowym.

Tymczasem ginęli ludzie,
zdychały zwierzęta,
płonęły domy
i dziczały pola
jak w epokach zamierzchłych
i mniej politycznych.




Temat: Analiza wiersza. Co uwzględnić?
Analiza wiersza. Co uwzględnić?
Mam napisać analizę wiersza. Problem w tym, że w szkole jeszcze nigdy tego
nie robiliśmy. Proszę więc, o wskazówki: jak to ma wyglądać od strony
technicznej. Z góry dziękuję. Sprawa jest pilna. Dodam, że nasze protesty nic
nie pomogły. Pani stwierdziła, że na pewno sobie poradzimy, a ja słyszałam,
że to bardzo trudne.



Temat: średniówka, analiza wiersza
średniówka, analiza wiersza
zna ktoś prostą, przystępną definicję średniówki? będę wdzięczna za odpowiedz.

_________________________________________________________________________-
www.bykom-stop.avx.pl/



Temat: Rozważania nad dobrym wierszem...
saunne napisała:

> Tak się zastanawiam - co wiersz musi w sobie mieć żeby był dobry?

Tak sobie myślę, że nie ma wierszy ani dobrych ani złych, tylko takie, które do
nas trafiaja bądź nie trafiają ( ale to już było wspomniane )
Na języku polskim zawsze mnie denerwowała tak zwana analiza wiersza...
Dlaczego ? "Co autor miał na myśli" - dziwne pytanie, bo to wiedział tylko
autor, a inni mogą jego słowa interpretować tylko na swój sposób.

Tak na marginesie babcia moja w latach szkolnych (tak opowiadała), podczas
przerabiania twórczości Mickiewicza dotarła do jakiegoś opracowania, w którym
napisane było, że Dziady zostały stworzone podczas upojenia alkoholowego... ;)
( czy to prawda czy nie - nie wiem ), więc co w tym czasie autor miał tak
naprawdę na mysli pisząc to co napisał to też mogłaby byc wielka zagadka po
dziś dzień...

I wracając do wierszy to moim skromnym zdaniem wierszy się nie analizuje -
wiersze się przeżywa...




Temat: Rozważania nad dobrym wierszem...
awee napisała:

> Na języku polskim zawsze mnie denerwowała tak zwana analiza wiersza...

o a ja ją lubiłam - może dlatego, że miałam szczęście do dobrych polonistek,
które raczej nie zadawały pytania "co autor miał na myśli i dlaczego", a raczej
co my widzimy w danym utworze. Pamiętam, że potrafiliśmy się ostro kłócić przez
dwie godziny :) Zresztą sporo moich licealnych kolegów pisało wiersze lub
opowiadania i chyba podchodziliśmy do tego trochę osobiście :)

> Tak na marginesie babcia moja w latach szkolnych (tak opowiadała), podczas
> przerabiania twórczości Mickiewicza dotarła do jakiegoś opracowania, w którym
> napisane było, że Dziady zostały stworzone podczas upojenia
alkoholowego... ;)

ja miałam takie wrażenie przy Witkacym (zresztą to akurat prawda) i
Krasińskim ;)

> I wracając do wierszy to moim skromnym zdaniem wierszy się nie analizuje -
> wiersze się przeżywa...

zgadzam się :)))




Temat: Analiza wiersza/prozy
Na co zwrócić uwagę:
* tytuł
* motto, dedykacja
* budowa wiersza
* gatunek literacki
* nastrój wiersza
* słowa-klucze
* analiza kolejnych obrazów poetyckich
* środki stylistyczne

Utwór można powiązać z:
* innymi tekstami literackimi
* historią
* kierunkim artystycznym i innymi dziedzinami sztuki
* filozofią
* biografią autora
* życiem :)

Łączenie formy i treści.

Cytaty!

Ech, to tak na biega, niestety. Chyba będę interpretacje wiersza pisać. Choć...
modlę się o ciekawy temat z prozy. Ech :/



Temat: Nowe wypracowanie maturalne
Czy w każdym wierszu analiza pod względem treści (interpretacja) jest czymś
jednoznacznym?
Lub idąc dalej: czy napisano choć jeden niebanalny wiersz, dla którego jest to
absolutnie jednoznaczne?

A w związku z tym:
Czy analiza użytych środków jest niezależna od interpretacji?
Czy jest do pomyślenia model odpowiedzi tak pojemny, że zdolny pomieścić
wszystkie możliwe interpretacje i ich konsekwencje dla dokonywanych analiz?

A może chodziło Ci o to, że "całkowicie wyuczalna" jest ta jedynie słuszna
analiza i interpretacja?




Temat: analiza porównawcza wierszy
analiza porównawcza wierszy
mam kilka pytan dotyczacych powyższego tematu...
po pierwsze: W jaki sposób pisze sie analize porownawcza? Czy najpierw
anstepuje opis pierwszego,wiersza potem zas drugiego? A moze mieszac ze soba
cale porownanie wers po wersie? może bezposrednie porownanie powinno znalezc
sie dopiero w zakonczeniu?
blagam o pomoc...



Temat: analiza wiersza i porownanie
ja robie tak:
-najpierw analiza treści, później środki stylist.
-każdy z wierszy analizuje oddzielnie.
-w zakończeniu lub w przedostatnim akapicie zestawiam wiersze, szukając ich
wspólnej "wymowy".

zawsze tak to pisałam i zawsze było dobrze:)
myslę, że trzeba sobie wybrac taką strategię, która osobiście odpowiada.
pozdr. i życzę powodzenia.



Temat: giwi
giwi lubisz wierszyki?
on nie bedzie wulgarny, sa w nim slowa, ktorymi lud po prostu zwykle sie
posluguje, a takze slowa te znajdziesz w tysiacach dziel literackich. Dla
pelnego zrozumienia tekstu ponizej jest dolaczona "analiza literacka"

UJEBAŁA MISIA PSZCZOŁA.
"OCH TY KU..!" - MISIU WOŁA.
"ZA TE MĘKI, ZA TE BÓLE,
ROZPIE.. WSZYSTKIE ULE!"

Analiza
Jest to wiersz w formie fraszki. Traktuje ona cholerycznym misiu, który,
domysleć się można, szukał pożywienia w pszczelim ulu. Dosadność, z jaka mis
wyzwał pszczołę od prostytutki, szczerze ukazuje jego ból i smutek. Obietnica
zemsty jest wyrażona dobitnie i groznie. Każe nam przypuszczać, że niechybnie
zostanie spełniona, mimo że jest niewspółmierna do uczynku, jaki popełniła
pszczoła. Śmierć wielu tysięcy pszczół jest nie podlegajacym dyskusji mordem,
który kontrastuje z czynem pszczoły. Wiersz ukazuje władzę silniejszego,
któremu nie warto wchodzić w droge. Trudno pogodzić się z przesłaniem tego
wiersza, jednakże ukazuje ono nam trudna prawdę o tym, że często siła i przemoc
zwycieża nad rozsadkiem.




Temat: JAki był temat na rozszerzonym?
na rozszerzonym byŁa analiza wiersza Różewicza "Ocalony" z wierszem "Mam
dwadzieścia pięć lat"
a drugi analiza opowiadania które caŁe byŁo podane.
Na prawde rozszerzenie byŁo o wiele prostsze niż podstawa. Nic nie trzeba byŁo
umieć ani dodatkowo czytać bo wszystko byŁ podane:)



Temat: Prawdziwą wiosnę przynosi pierwsza burza...
Będą zadania do wyboru na maturze ;-)

Oto drugie z nich, oczywiście z rozwiązaniem ;-)))

UJEBAŁA MISIA PSZCZOŁA.
"OCH TY KURWO!" - MISIU WOŁA.
"ZA ME MĘKI, ZA ME BÓLE,
ROZPIERDOLĘ WSZYSTKIE ULE!"

Analiza.
Jest to wiersz w formie fraszki. Traktuje on o cholerycznym misiu, który,
domysleć się można, szukał pożywienia w pszczelim ulu. Dosadność, z jaką miś
wyzwał pszczołę od prostytutki, szczerze ukazuje jego ból i smutek. Obietnica
zemsty jest wyrażona dobitnie i groźnie. Każe nam przypuszczać, że niechybnie
zostanie spełniona, mimo że jest niewspółmierna do uczynku, jaki popełniła
pszczoła. Śmierć wielu tysięcy pszczół jest nie podlegającym dyskusji mordem,
który kontrastuje z czynem pszczoły. Wiersz ukazuje władzę silniejszego,
któremu nie warto wchodzić w drogę. Trudno pogodzić się z przesłaniem tego
wiersza, jednakże ukazuje ono nam trudną prawdę o tym, że często siła i przemoc
zwycięża nad rozsądkiem.




Temat: jak Wasza matura? Który temat?
jak Wasza matura? Który temat?
Województwo dolnośląskie:

1. W czasach, gdy wartość czytania i życia wewnętrznego jest tak silnie
atakowana, literatura jest wolnością. Rozwiń i skomentuj wypowiedź.

2. Obcy wśród swoich - odwołując się do wybranych tekstów kultury, rozważ
problem alienacji bohatera w świecie, w którym przyszło mu żyć.

3. Wiersz Adama Zagajewskiego "Klęska" i Ewy Lipskiej "Kraj podobny" -
analiza.

4. Analiza: tekst Leszka Kołakowskiego - "Niepokój wieku naszego".
Wypracowanie: "Tylko wartości wyższe pomogą człowiekowi w walce z własnymi
słabościami". Odwołaj się do 2-3 utworów literackich.



Temat: TEMATY MATURALNE
śmieszne. Ale są takie:
dolnosląskie

1. W czasach, gdy wartość czytania i życia wewnętrznego jest tak silnie
atakowana, literatura jest wolnością. Rozwiń i skomentuj wypowiedź.

2. Obcy wśród swoich - odwołując się do wybranych tekstów kultury rozważ
problem alienacji bohatera w świecie, w którym przyszło im zyć.

3. Wiersz Adama Zagajewskiego KLęska i Ewy Lipskiej Kraj Podobny- analiza

4. Analiza: Tekst L.Kołakowskiego - Niepokój wieku naszego. Wypracowanie: Tylko
wartości wyższe pomogą człowiekowi w walece z włsanymi słabościami. Odwołaj się
do 2-3 utworów lieterackich.




Temat: Dzisiaj matura z języka polskiego
Matura 2004 dolnośląskie

1. W czasach, gdy wartość czytania i życia wewnętrznego jest tak silnie
atakowana, literatura jest wolnością. Rozwiń i skomentuj wypowiedź.

2. Obcy wśród swoich - odwołując się do wybranych tekstów kultury rozważ
problem alienacji bohatera w świecie, w którym przyszło im zyć.

3. Wiersz Adama Zagajewskiego KLęska i Ewy Lipskiej Kraj Podobny- analiza

4. Analiza: Tekst L.Kołakowskiego - Niepokój wieku naszego. Wypracowanie: Tylko
wartości wyższe pomogą człowiekowi w walece z włsanymi słabościami. Odwołaj się
do 2-3 utworów lieterackich.




Temat: Dzisiaj matura z języka polskiego
Matura 2004 - tematy

1. W czasach, gdy wartość czytania i życia wewnętrznego jest tak silnie
atakowana, literatura jest wolnością. Rozwiń i skomentuj wypowiedź.

2. Obcy wśród swoich - odwołując się do wybranych tekstów kultury rozważ
problem alienacji bohatera w świecie, w którym przyszło im zyć.

3. Wiersz Adama Zagajewskiego KLęska i Ewy Lipskiej Kraj Podobny- analiza

4. Analiza: Tekst L.Kołakowskiego - Niepokój wieku naszego. Wypracowanie: Tylko
wartości wyższe pomogą człowiekowi w walece z włsanymi słabościami. Odwołaj się
do 2-3 utworów lieterackich.




Temat: Dzisiaj matura z języka polskiego
Gość portalu: Ania napisał(a):

> a kiedy napiszecie tematy matury z wojewodztwa dolnosląskiego????
Matura 2004 - tematy

1. W czasach, gdy wartość czytania i życia wewnętrznego jest tak silnie
atakowana, literatura jest wolnością. Rozwiń i skomentuj wypowiedź.

2. Obcy wśród swoich - odwołując się do wybranych tekstów kultury rozważ
problem alienacji bohatera w świecie, w którym przyszło mu żyć.

3. Wiersz Adama Zagajewskiego "Klęska" i Ewy Lipskiej " Kraj Podobny" -
analiza.

4. Analiza: Tekst Leszka Kołakowskiego - Niepokój wieku naszego.
Wypracowanie: "Tylko wartości wyższe pomogą człowiekowi w walce z własnymi
słabościami. Odwołaj się do 2-3 utworów literackich."

Podaję za radiem Wrocław




Temat: MATURA PRÓBNA - POLSKI (opinie)
Podstawowy
-Pytania do tekstu.Wystarczy umiejetnosc czytania i myslenia by odpowiedziec na wiekszosc pytan.Zaskoczylo mnie pytanie o partykule-pytanie rodem z podstawowki.Banal.
-Wypracowanie w ktorym odnosi sie tylko do podanego zrodla i wystarczy TYLKO przeczytanie owego tekstu.Banal.
Rozszerzony
-Analiza tekstu albo jakas bzdura.Analiza np. wiersza to zadanie schematyczne i nieszczegolnie trudne.Jak na poziom rozszerzony proste.
Wniosek:z jakiegos powodu niepotrzebna jest wiedza tyko pewne podstawowe umiejetnosci operowania jezykiem.Trzeba byc wyjatkowym muflonem zeby sobie nie poradzic.Narzekania na niebotyczny niby poziom trudnosci mnie przerazaja :/




Temat: Matura z polskiego 2004: jak wrażenia?
A u nas na dolnym sl. takie byly tematy :)

1. W czasach, gdy wartość czytania i życia wewnętrznego jest tak silnie
atakowana, literatura jest wolnością. Rozwiń i skomentuj wypowiedź.

2. Obcy wśród swoich - odwołując się do wybranych tekstów kultury, rozważ
problem alienacji bohatera w świecie, w którym przyszło mu żyć.

3. Wiersz Adama Zagajewskiego "Klęska" i Ewy Lipskiej "Kraj podobny" -
analiza.

4. Analiza: tekst Leszka Kołakowskiego - "Niepokój wieku naszego".
Wypracowanie: "Tylko wartości wyższe pomogą człowiekowi w walce z własnymi
słabościami". Odwołaj się do 2-3 utworów literackich.

Temat 2 byl w sumie najlatwiejszy i chyba najwiecej go osob wybieralo :))) A mi
poszlo jako tako :) na 6 stron napisalem :)



Temat: Zwolnienia na Politechnice
kolejna sprawa;ktoś celowo podsyca niesnaski i animozje między wydziałami, po
co? kazdy z wydziałów ma swoj własny specyficzny tryb i rodzaj pracy, dlaczego
opracowywanie albo badanie próbek rożnych stopow ma być lepszą dzialalnościa
naukowa niż tworzenie modelu zarzadzania konkretną firma, albo analiza wierszy
poetki ludowej miszkającej na Podhalu w XIXw?! to jest ta sama zmudna praca
naukowa! czemu my pracownicy jednej firmy PCz tak sie nieznosimy, a jeżeli ktos
uważa że WZ nalezalo sie to co go spotyka to niech od razu powie co mu jest
winna pani zosia (imie zmyslone) pracująca jako sprzataczka na moim piętrze?!



Temat: ŚLĄSK ŚLĄSK - gdzie są tematy?? :((
z forum na onecie :

1. "KRZEPIĆ SERCA I ROZDRAPYWAĆ RANY.." - DWA WIELKIE TEMATY W LITERATURZE
POLSKIEJ I DWA SPOSOBY UCZESTNICTWA TWÓRCÓW W LOSIE NARODU. ZINTERPRATUJ UTWORY
LITERACKIE PODEJMUJĄCE TE WĄTKI

2. POEZJA JAKO LUSTRO UCZUĆ I REFLEKSJI CZŁOWIEKA. PODEJMIJ TĘ MYŚL,
INTERPRETUJĄC LIRYKI , KTÓRE SĄ DLA CIEBIE ŹRÓDŁEM WZRUSZEŃ I PRZEMYŚLEŃ NA
TEMAT KONDYCJI LUDZKIEJ

3. UTWORY, KTÓRE POTWIERDZAJĄ EUROPEJSKĄ TOŻSAMOŚĆ POLAKÓW. ZINTERPRETRUJ
PRZYWOŁANE PRZYKŁADY, WYJAŚNIAJĄC, Z JAKICH PODSTAW I PRZEKONAŃ WYRASTA
POCZUCIE WSPÓLNOTY

4. ANALIZA WIERSZA LEŚMIANA



Temat: A co z pisemną?
JA się czuje nieprzygotowana i się nie przygotowuję:D

Ale mam zamiar porobić kiedyś testy i poczytać wypracowania:P

P.S. W drugiej części arkusza podstawowego, będzie wypracowanie jakieś czy może
być też interpretacja/analiza wiersza??
Nam na początku mówili, że interpretacje i analizy są na rozszerzonym... a na
ostatnich testach w Cogito tylko one są:/



Temat: prostszy podst. czy rozsz. jak uwazacie?
ja teraz żałuje że nie przystąpiłam do rozszerzonego... uważam, ze osoby
przygotowujące tą mature były strasznie niesprawiedliwe... przecież rozszerzenie
było chyba łatwiejsze od podstawy.... II Wojna Światowa to był temat który
strasznie chciałam mieć ... to jest temat rzeka... a już nie mówię o tym, że na
rozszerzeniu był Różewicz... i jeszcze ocalony... kurcze przecież analiza tego
wiersza to pestka... jak zobaczyłam arkusz do matury rozszerzonej to myślałam że
zjem mój komputer... taka zła byłam... bo na temat podstawy i tego co było na
niej, począwszy od czytania ze zrozumieniem zakończywszy na wypracowaniu to ja
powiem jedno... ludzie mają coś nie tak z głową... czytanie ze zrozumieniem...
tekst o dzikich ludziach, okej, ciekawy, zainteresował mnie... ale te pytania...
bezsensu... wypracowanie... powiem jedno oni nie wiedzą co znaczy wybór... jak
już dali kordiana to mogli sobie darować potop... albo odwrotnie... cóż... kto
uważa,że ta matura jest sprawiedliwa to jest w wielkim błędzie...



Temat: temat z matruy, j.polski
Tematy ze śląskiego

1. "KRZEPIĆ SERCA I ROZDRAPYWAĆ RANY.." - DWA WIELKIE TEMETY W LITERATURZE
POLSKIEJ I DWA SPOSOBY UCZESTNICTWA TWÓRCÓW W LOSIE NARODU. ZINTERPRATUJ UTWORY
LITERACKIE PODEJMUJĄCE TE WĄTKI

2. POEZJA JAKO LUSTRO UCZUĆ I REFLEKSJI CZŁOWIEKA. PODEJMIJ TĘ MYŚL,
INTERPRETUJĄC LIRYKI , KTÓRE SĄ DLA CIEBIE ŹRÓDŁEM WZRUSZEŃ I PRZEMYŚLEŃ NA
TEMAT KONDYCJI LUDZKIEJ

3. UTWORY, KTÓRE POTWIERDZAJĄ EUROPEJSKĄ TOŻSAMOŚĆ POLAKÓW. ZINTERPRETRUJ
PRZYWOŁANE PRZYKŁADY, WYJAŚNIAJĄC, Z JAKICH PODSTAW I PRZEKONAŃ WYRASTA
POCZUCIE WSPÓLNOTY

4. ANALIZA WIERSZA LEŚMIANA

co wy na to ???




Temat: Jarosław Trześniewski- Kwiecień
Jaro
Myślę, że gdybyś poznała Jarosława osobiście, twoje spostrzeżenia miałyby nieco
inny charakter. Dziś na przykład, czytałem recenzję(świeżutką) dotyczącą
wydanego w zeszłym roku tomiku "Pomarańczowy zeszyt". Bardzo konkretna,
dogłębna analiza wierszy. Życzliwa, przemiła krytyka.



Temat: Młodzież Wszechpolska: Nie chcemy Miłosza na Sk...
...analiza wierszy na podstawie wyrwanych strof...
ale o co chodzi?
o to ze w <naszym dzienniku> jakis madrala przeprowadzil analize na podstawie
wyrwanych strof...hehe to smieszne ze cala tworczosc Milosza sprowadzil do
kilku wyrwanych zdan i wciaz i wciaz maglowal te same zdania i udowadnial
ich "antypolskość"...
a te stare dewoty chyba nawet nie kumaja kto to Milosz...o tym zeby cokolwiek
przeczytaly juz nie wspomne...to typ paranoicznej osobowosci zakompleksionej,
rabbiej duszy ktorej wszystko trzeba wylozyc na talez w zdaniu prostym bo
złozone wszak wymaga juz analizy podrzednosci na przyklad...
to po prostu ludzie głupi...
tak calkiem i zwyczajnie te babcie sa głupie...



Temat: J.Polski ustny - Woj.Pomorskie -Gdynia
A chcesz moje pytania? Wczoraj odpowiadałem. Powaga

1.Piekło i miłość w 4 cz. Dziadów
2.Obraz powstania styczniowego w utworach Orzeszkowej i Żeromskiego
3.Analiza wiersza Herberta "Przesłanie Pana Cogito"

Ale te pytania to i tak nauczycielka układa z danej szkoły. Przynajmniej tak mi się wydaje.

Zaliczyłem bdb.

Powodzenia



Temat: Po egzaminie pisemnym
No jednak mi się nie udalo. W każdym razie nie rozpaczam :)
A tak naprawdę, to wyszly podstawowe braki u mnie, jak na przykład niezbyt umiejętna analiza wiersza albo słaba znajomość literatury barokowej - jednak trzeba być bardziej wszechstronnym.

Pozdrawiam
Karol




Temat: Praca roczna z historii powszechnej
Praca roczna z historii powszechnej
Witam!

Studiuję na UKSW drugi rok;-) Mam do napisania pracę
roczną na zaliczenie historii powszechnej. Ma to być recenzja
dowolnej książki historycznej. (związanej z historią)
Mam wielką prośbę... wiem, że brzmi to strasznie, ale potrzebuję gotową pracę.
Mogę w zamian zaoferować moje prace roczne (prace napisane na 5;-)

Bohater dandys. Na podstawie "Powieści nieboszczyka Pantofla" L. Sztyrmera.
Postacie kobiece w 'Pani Dalloway" Virginii Woolf
Erotyka we fraszce "Do dziewki" Jana Kochanowskiego
Analiza wiersza „Rozłam w barze mlecznym z niespodziewanem”

Bardzo byłabym wdzięczna za pomoc.




Temat: Dzisiaj matura z języka polskiego
MAM NA SLASKA Z 2004 :-)
z forum na onecie :D

1. "KRZEPIĆ SERCA I ROZDRAPYWAĆ RANY.." - DWA WIELKIE TEMATY W LITERATURZE
POLSKIEJ I DWA SPOSOBY UCZESTNICTWA TWÓRCÓW W LOSIE NARODU. ZINTERPRATUJ UTWORY
LITERACKIE PODEJMUJĄCE TE WĄTKI

2. POEZJA JAKO LUSTRO UCZUĆ I REFLEKSJI CZŁOWIEKA. PODEJMIJ TĘ MYŚL,
INTERPRETUJĄC LIRYKI , KTÓRE SĄ DLA CIEBIE ŹRÓDŁEM WZRUSZEŃ I PRZEMYŚLEŃ NA
TEMAT KONDYCJI LUDZKIEJ

3. UTWORY, KTÓRE POTWIERDZAJĄ EUROPEJSKĄ TOŻSAMOŚĆ POLAKÓW. ZINTERPRETRUJ
PRZYWOŁANE PRZYKŁADY, WYJAŚNIAJĄC, Z JAKICH PODSTAW I PRZEKONAŃ WYRASTA
POCZUCIE WSPÓLNOTY

4. ANALIZA WIERSZA LEŚMIANA




Temat: Dzisiaj matura z języka polskiego
1. "KRZEPIĆ SERCA I ROZDRAPYWAĆ RANY.." - DWA WIELKIE TEMETY W LITERATURZE
POLSKIEJ I DWA SPOSOBY UCZESTNICTWA TWÓRCÓW W LOSIE NARODU. ZINTERPRATUJ UTWORY
LITERACKIE PODEJMUJĄCE TE WĄTKI

2. POEZJA JAKO LUSTRO UCZUĆ I REFLEKSJI CZŁOWIEKA. PODEJMIJ TĘ MYŚL,
INTERPRETUJĄC LIRYKI , KTÓRE SĄ DLA CIEBIE ŹRÓDŁEM WZRUSZEŃ I PRZEMYŚLEŃ NA
TEMAT KONDYCJI LUDZKIEJ

3. UTWORY, KTÓRE POTWIERDZAJĄ EUROPEJSKĄ TOŻSAMOŚĆ POLAKÓW. ZINTERPRETRUJ
PRZYWOŁANE PRZYKŁADY, WYJAŚNIAJĄC, Z JAKICH PODSTAW I PRZEKONAŃ WYRASTA
POCZUCIE WSPÓLNOTY

4. ANALIZA WIERSZA LEŚMIANA




Temat: w jakim celu używa się 'ukrytego znaczenia'??
> Na co mi wiedzieć co autor chciał powiedzieć? Czytam, chłonę, cieszę się, że są
> ludzie którzy chcą pisać, że mogę spojrzeć na świat ich oczami.
Zeby patrzec ich oczami, musisz rozumiec wiersz... czy nie? Analiza chyba zezwala (w moim liceum
pozwalala) na wlasna interpretacje... czesto rozna od "szkolnej". I bylo dobrze.




Temat: Makabra osieroconych zwierząt
analiza wiersza

- Zastanawiam się często, jak można oddać ostatniego towarzysza życia ojca czy
matki. Przecież to brak szacunku dla rodziców - dziwi się Anna Nehring z
fundacji Zwierzęta Krakowa. - A jednak coraz częściej dostaję telefony od
dzieci czy wnuków, którzy chcą się pozbyć zwierząt po bliskich, bo
zamierzają "zlikwidować mieszkanie" po śmierci właściciela - mówi. - Gdy
przychodzi starość, ludzie szczególnie potrzebują ciepła, chcą komuś być
potrzebni. Tęskniąc za wciąż zabieganą rodziną, znajomymi, których już zaczyna
brakować, wypełniają pustkę wokół siebie zwierzętami. To właśnie pies lub kot
staje się wiernym i cierpliwym towarzyszem, gdy inni nie mają już czasu -
dodaje. Dzieci i wnuki przyzwalają na to: dla wygody, ale też by uspokoić swoje
sumienie. Zwierzęta dają pewność, że rodzicom czy dziadkom ktoś towarzyszy,
ktoś spędza z nimi długie dni i wieczory. Dzięki temu urlopy stają się
spokojniejsze, wyjazdy przyjemne, a poczucie winy, z powodu niespełnionych
obietnic częstszych odwiedzin, zagłuszone.

o to chodzi
o to to wyzej
najpierw trzeba zmnienic nastawienie do ludzi-a wtedy zyskają i zwierzęta



Temat: jakie gatunki sa na maturze pisemnej?
Na maturze na pozim=omie podstawowym są 4 typy wypracowań:1- analiza fragmentu i odwołanie do całości tekstu, 2- analiza porównawcza 2 tekstów, 3- analiza i interpretacja wiersza (punkt wyjscia do pisania o twórczości danego poety lub epoce), 4- analiza i interpretacja 2 tekstów, z któych podano tylko 1, drugi uczeń przywołuje z pamięci. Na maturze 2006- był typ 1 i 4, na tegorocznej próbnej, też 1 i 4. Na poziomie rozszrzonym są tylko 2 typy wypracowań: analiza i interpretacja tekstu (wiersz, proza, dramat) lub analiza i intyerpretacja prówanawcza tekstów.
Aby dostać punkty za treść wypracowania trzeba pisać ŚCIŚLE na podany temat.



Temat: "Elegia"Cz.Milosza-analiza wersyfkacyjna-POMOZCIE!
"Elegia"Cz.Milosza-analiza wersyfkacyjna-POMOZCIE!
Witam. Mam pytanie czy ktoś mógłby pomóc mi w analizie wersyfikacyjnej w/w
wiersza Cz. Miłosza? Niestety mam z tym problem i byłabym wdzięczna za pomoc
w odpowiedzi na takie zagadnienia dot. tego wiersza, jak: rodzaj wiersza,
system
wersyfikacyjny, metrum, mutacja, inkustykacja, składnia, figury
powtórzeniowe, interpretacja formy odnośnie treści. Ze stałej liczby sylab w
wersie wnioskuję, iż jest to wiersz sylabiczny, nie wiem jednak w którym
miejscu znajdują się średniówki. Poniżej zamieszczam
wiersz i z góry dziękuję za wszelkie wskazówki, choćby najdrobniejsze.

" Ni zapomnieniem wiecznym, ani pamiętaniem,
mgłą gór, ni stolic wrzawą świat nie uspokoi.
Aż po latach bojowań krzyż albo i kamień,
i ptak zaśpiewa nanim jak w ruinach Troi.

Miłość, jadło, napoje towarzyszą w drogach,
ale nie ku nim bystre zwróciły się oczy.
Ciężkie, senne powieki światłośc pali sroga
i czas ostrzega cicho, nim ciało przekroczy.

Dobre zwierzęta wierne, ludzie krótkotrwali
Szarpią na próżno ręce skrzepłe w zachwyceniu.
A z ziemi głos powstaje: potomku nasz, cieniu,
Czyżbyśmy darmo ciebie tak długo wołali? "

Pozdrawiam
Carine
( bbbejbe@tlen.pl )



Temat: Tuwim-interpretacja
> Własciwie to wiem niewiele, tylko że to do żony Stefanii i że ona mieszkała w
Tomaszowie. Nie wiem gdzie miał jechac i po co. A skoro nie znam warstwy
zdarzeniowej nie próbuje nawet myśleć o głębszej interpretacji.

Pytając się o Twoje spostrzeżenia nie miałam na myśli kontekstu biograficznego
wiersza. Napisz po prostu, co do tej pory w wierszu wyczytałaś, o czym Twoim
zdaniem jest. To ma być analiza i interpretacja?

Policz sylaby, określ typ wiersza, strofy itd., opisz środki stylistyczne,
zastanów się nad ich funkcją. I pomyśl, jak można odczytać wiersz, jeśli nie
jest się żoną Tuwima ;) - brak wiedzy o genezie utworu nie eliminuje możliwości
interpretacyjnych. A o kontekście napisania wiersza, skoro to Cię tak
interesuje, możesz poszukać w jakiej biografii poety.




Temat: Książka PWN Polski-analiza i int. tekstów-pomocy!
Książka PWN Polski-analiza i int. tekstów-pomocy!
Witam, czy ktoś z Was ma książkę Nowa Matura PWN Język Polski
Analiza i interpretacja tekstów?
Wyglada tak: www.lideria.pl/Nowa-matura-Jezyk-polski-Analiza-
i-interpretacja-tekstow-literackich-Praca/sklep/opis?
nr=147082&id=12WAa7MrA2hMk#o
Jeżeli tak, czy zachcielibyście mi zeskanować fragment dotyczący
tematu: Przeanalizuj fragment tragedii Sofoklesa oraz wiersz
Kazimiery Iłłakowiczówny, zwracając uwagę na. sposób wykorzystania
motywu Antygony i jego funkcję.

Z góry dziekuję :)



Temat: Analiza i interpretacja-kto pisze i co sadzicie?
Analiza i interpretacja-kto pisze i co sadzicie?
Ja na maturce pisze na pewno analize i interpretacje wiersza. Przygotowuje
sie do tego tematu od polowy drugiej klasy, wiec nie wyobrazam sobie pisac na
inny temat(moze sie troche boje, bo przez te lata pisalam WYLACZNIE
interpretacje). Z jednej strony to dobrze, bo nie stresuje sie czy bede
wiedziala od razu ktory temat wybrac, ale z drugiej strony boje sie, ze dadza
wiersz, ktory kompletnie nie bedzie do mnie przemawial, z jakas zamotana
symbolika itp...
A Wy co o tym sadzicie? Czy znajdzie sie ktos kto tez pisze analize i
podziela moje obawy? Co przede wszystkim powtarzacie? Ja powtarzam filozofie,
praktycznie wszystkich poetow i teorie liryki, a troche olewam lektury(jak
juz sie je przywoluje to tylko w kontekscie i nie trzeba tak doglebnie
komentowac...).
A moze macie jakies typy? I nie gadajcie ze nie ma przeciekow, bo sa:-) rok
temu na tym forum ktos podal dokladnie cytat, ktory znajdowal sie w pierwszym
temacie w woj. kuj-pom. Zbieg okolicznosci? Moze... ale skad by wiedzial, ze
akurat TEN cytat bedzie uzuty w temacie?:-)
Czekam wiec na sugestie: jaki wiersz albo chociaz autor moze sie pojawic w
woj. kuj-pom? Dla ulatwienia dodam, ze w tym roku na probnej byl "Buffo"
Szymborskiej, w zeszlym roku na probnej "Arkadia" Brylla, a na
prawdziwej "Pod jedna gwiazdka" znow Szymborskiej. Chyba w tym roku nie
bedzie Szymborskiej...?



Temat: matura
rodia5 napisał:

> Jakie byly tematy z jezyka polskiego?

1. "Gdziekolwiek się jest, byle się było człowiekiem. Dźwiga się razem z
wszystkimi losy świata". Rozważania o istocie prawdziwego człowieczeństwa, w
kontekście słów pisarki Marii Dąbrowskiej, trzech wybranych tekstów literackich
i własnych refleksji.

2. Różne sposoby pisania o czasach nieludzkich. Zaprezentuj trzy utwory
konfrontując ich kształt literacki oraz wizje świata i człowieka.

3. Analiza tekstu Wernera, pt. "Obraz Polaka, a może i człowieka w kinie polskim
lat 90-tych" i pisanie własnego tekstu na jeden z podanych tematów.

4. Analiza porównawcza sonetu Adama Mickiewcza "Ajudah" i wiersza Jarosława
Marka Rymkiewicza pt. "Ogród w Milanówku -poezja brzóz i kotów", lub analiza i
interpretacja wiersza Rymkiewicza "Ogród w Milanówku - poezja brzóz i kotów".



Temat: A takiego Tuwima znacie?
Pozdrowienia dla wszystkich autorow i wielbicieli J.Tuwima do ktorych i ja sie
zaliczam - niestety nie moge przytoczyc Jego wiersza "Rewolucja w Niemchech"
ktory jest moim ulubionym wierszem.
Autor nie tylko wyszydza maniakalne poczucie porzadku Niemcow, jego wiersz jest
jednoczesnie analiza psychiki tych ludzi !!!
Pozdrawiam
"podroznik"



Temat: ŚLĄSK ŚLĄSK - gdzie są tematy?? :((
Tutaj ;]
1. Czy zgadzasz się z opinią, że "istnieje jakieś stałe prawo, na mocy którego
dzieci muszą zawsze buntować się przeciwko ojcom?" Wykorzystując właściwe
dzieła, potwierdź ten pogląd lub podejmij z nim polemikę.

2. Analizując wybrane postawy bohaterów różnych tekstów kultury, skomentuj i
rozwiń myśl: "Choć człowiek nie wybiera zdarzeń swego losu, to jednak może je
kształtować".

3. Analiza i interpretacja porównawcza wierszy Wisławy Szymborskiej "Chwila" i
Adama Zagajewskiego "Chwila" lub analiza i interpretacja wiersza Adama
Zagajewskiego "Chwila".

4. Rozumienie czytanego tekstu. Pisanie wypracowania. Klaus Tchiele-
Dohrmann "Plotka jako ulubiona forma komunikacji międzyludzkiej".
Wypracowanie: "Wzorce osobowe czy ludzie walczący z własnymi słabościami?"
Które postawy bohaterów lepiej motywują cię do działania? Uzasadnij swoje
stanowisko analizując dwa, trzy przykłady




Temat: Mam pytania do większości województw! kradzione!!
Masz na dolnośląskie idioto! I co ? Mówiłem!?
1. Czy zgadzasz się z opinią, że "istnieje jakieś stałe prawo, na mocy którego
dzieci muszą zawsze buntować się przeciwko ojcom?" Wykorzystując właściwe
dzieła, potwierdź ten pogląd lub podejmij z nim polemikę.

2. Analizując wybrane postawy bohaterów różnych tekstów kultury, skomentuj i
rozwiń myśl: "Choć człowiek nie wybiera zdarzeń swego losu, to jednak może je
kształtować".

3. Analiza i interpretacja porównawcza wierszy Wisławy Szymborskiej "Chwila" i
Adama Zagajewskiego "Chwila" lub analiza i interpretacja wiersza Adama
Zagajewskiego "Chwila".

4. Rozumienie czytanego tekstu. Pisanie wypracowania. Klaus Tchiele-
Dohrmann "Plotka jako ulubiona forma komunikacji międzyludzkiej".
Wypracowanie: "Wzorce osobowe czy ludzie walczący z własnymi słabościami?"
Które postawy bohaterów lepiej motywują cię do działania? Uzasadnij swoje
stanowisko analizując dwa, trzy przykłady.




Temat: POMOCY---- interepretacja wiersza :/
POMOCY---- interepretacja wiersza :/
Człowiek człowiekowi

Człowiek człowiekowi wilkiem
Człowiek człowiekowi strykiem
Lecz ty się nie daj zgnębić
Lecz ty się nie daj spętlić

Człowiek człowiekowi szpadą
Człowiek człowiekowi zdradą
Lecz ty się nie daj zgładzić
Lecz ty się nie daj zdradzić

Człowiek człowiekowi pumą
Człowiek człowiekowi dżumą
Lecz ty się nie daj pumie
Lecz ty się nie daj dżumie

Człowiek człowiekowi łomem
Człowiek człowiekowi gromem
Lecz ty się nie daj zgłuszyć
Lecz ty się nie daj skruszyć

Człowiek człowiekowi wilkiem
Lecz ty się nie daj zwilczyć
Człowiek człowiekowi bliźnim
Z bliźnim się możesz zabliźnić
Edward Stachura

do tego wiersza takie zadanie :

kontekst
-biograficzny
-polityczny
-analiza
-interpretacja (diagnoza wpółczesności)

BARDZO BARDZO prosze o pomoc




Temat: pomóżcie
ewentualnie na początek
www.interklasa.pl
klikasz "j.polski"

Katalog linków Interkl@sy

Odnośnik: Analiza i interpretacja wiersza

Opis:
W tym dziale zawarte są informacje dotyczące wiersza. Tu poznasz środki
stylistyczne, rodzaje rymów, systemy wersyfikacyjne, rodzaje zwrotek, rodzaje
liryki. Poradzimy ci, jak analizować i interpretować wiersze.




Temat: MATURA PRÓBNA - POLSKI (opinie)
podsumowując próbną maturkę, nasuwają mi się następujące wnioski:

1. co do podstawowej - nie była wybitnie trudna, aczkolwiek test był
trudniejszy niż z tej czerwcowej, wymagał większej uwagi, temaciki z kolei
lekko nudnawe - ostatecznie wybrałam satyrę Krasickiego (na co bym się nie
porwała, gdybym wcześniej co nieco o tym nie pisała na OLIJP), ogólnie ujdzie -
mogliby się postarać o jakieś bardziej zróżnicowane tematy, mniej monotonne

2. pytanka do rozszerzonej:
1) Analiza i interpretacja wiersza Tadeusza Nowaka "Psalm o powrocie".
2) dokładnie nie pamiętam, ale coś w tym stylu: Porównaj kreacje bochaterów na
podstawie fragmentów "Moralności Pani Dulskiej" i "Kartoteki".
W pierwszym momencie lekko się przeraziłam - wiersz vs. teksty, które nie znam -
najgorsza kombinacja. Ostatecznie wybrałam analizę interpretację wiersza - co
prawda nie przepadam za takimi tematami, bo mam zdolności do przewsadzania;),
albo lekko mówiąc nadinterpretacji. Jednak o dziwo jakoś mi się pisało i nie
wiem czy nawet nie lepiej poszła mi rozszerzona. Ale co będzie to zobaczę
dopiero za jakiś czas.

Pozdrawiam,
powodzenia na kolejnych "być albo nie być";)




Temat: kto pisał rozszerzony polski próbny jakie byly pyt
u mnie na obu poziomach była "Lalka" dlatego to nie dla mnie.
Podstawowy to porównanie wierszy -> Przerwy Tetmajera "Koniec wieku" i "Oda do
młodości" Mickiewicza
Rozszerzony -> analiza i interpretacja wiersza "Szybki wiersz" Zagajewskiego
(bardzo fajny :P ) , lub proza też coś z "Lalki" - chyba zachowanie się kobiet
w sklepie - Iza Łęcka i inny fragment z "Ester" nie znam autora, porównać dwa
sposoby kupowania prze kobiety....
to tyle co pamietam...
Pozdr



Temat: A ROZSZERZONY??
Pierwszy temat było porównanie wiersza "ocalony" różewicza z wierszem "miałem
25 lat" barana.Drugi temat była analiza i interpretacja fragmentu opowiadania
idy fink "zabawa w klucz" i na podstawie tego odwołać się do zagłady żydów w
czasie II wojny światowej.Ja pisałam na drugi,ale pierwszy też był spoko.Tematy
na rozszerzonej były o wiele łatwiejsze:)



Temat: ROZSZERZONA,1 TEMAT!!!
Właśnie znalazłam interpretacje tego wiersza na tej stronie

www.eximus.14lo.lublin.pl/kacik.htm#Analiza%20i%20interpretacja%20wiersza%20?%20autor%20znany%20i%20zapomniany...



Temat: Analiza - propozycje...
Analiza - propozycje...
Oto wiersz Grochowiaka "Niemy"

Moja stopa pokrwawiona
Na Twe płótna śnieżnobiałe...
Tyle słów zostanie po nas,
Ile w wierszach wystękałem.

Moje usta poranione
Na twe plecy krągłokostne...
Tak jak wiatr - gdy wstrząśnie klonem -
Spadną świece wielkopostne.

Więc choć listkiem przefruniemy,
Więc choć drzewem wyrośniemy,
Nie wypowiem tego - niemy...
Niemy, Żono, i my - nie my.

:) Jak to interpretujecie? Jaka obrać droge analizy?



Temat: Analiza utworu - praca roczna - jak zacząć!!!!!
Analiza utworu - praca roczna - jak zacząć!!!!!
Witam, muszę zrobić analizę wybranego wiersza(praca roczna), nie wiem od
czego zacząć, mam także problem ze znalezieniem książki opisującej twórczoć
Herberta, Kubiaka bądź Różewicza, która pomogłaby mi w analizie utworu.
Z góry dziękuję za odpowiedź i pomoc.



Temat: mam tematy z polskiego 2004 (npl.)
mam tematy z polskiego 2004 (npl.)
Zdobylem tematy maturalne - oto pewniaki:
1) Motyw murzyna w literaturze staropolskiej.
2) Analiza i interpretacja tekstu jednego z wybranych utworów zespołu
muzycznego Metallica.
3) Twoje refleksje nad fenomenem telefonii komórkowej w literaturze
starożytnej i średniowiecza.
4) Osama Bin Laden - romantyk czy pozytywista?
5) Analiza i interpretacja tekstu jednego z wybranych utworów zespołu
muzycznego "Ich troje".
6) Andrzej Lepper - romantyk czy pozytywista? Uzasadnij swój wybór z
wykorzystaniem "Chłopów" Reymonta.
7) "Wszystkie dzieci nasze są" - Majka Jezowska. Twój pogląd na sprawy
antykoncepcji i demograficznego boom´u.
8) "Mydło lubi zabawę..." Twoje przemyślenia na temat homoseksualizmu w
literaturze polskiej i światowej.
9) Zinterpretuj wiersz Jerzego Ushatego - "Kwiaty kurna dla ciebie mom".
10) "Jestem za a nawet przeciw" - zinterpretuj słowa znanego Polaka Lecha
Wałęsy w odniesieniu do znanych Ci utworów literackich.
11) Pudzianowski- Herkules naszych czasów. Odnieś jego osiągniecia (dźwiganie
ciężarówki na barana, podnoszenie walizek wypełnionych bardzo ciężką kupą,
rzut fortepianem na odległość) do osiagniec mitycznego Herkulesa.
12) "A ona najebana tańczyła na stole a my napierdoleni o żesz qrwa ja
pierdole" - wykorzystując ten znany cytat opisz bogactwo języka polskiego w
całej swojej okazałości. Przedstaw także inne znane cytaty popierające
tezę : " [...] iż Polacy nie gęsi, iż swój język mają"




Temat: Najwyzszy czas na bojkot zydowskich firm.
Gość portalu: polishAM napisał(a):

> Jestes zupelnie niezorientowany. Tuwim pisal utwory uwazane dzis za
> antysemickie.

Chyba przez ciebie. Czyżbyś we frazie "Nie znajdziemy nigdy ciszy i przystani,
Żydzi śpiewający, Żydzi obłąkani..." albo "Poucz nas, że pod słońcem Twoim "Nie
masz Greczyna ani Żyda" doszukiwał się treści antysemickich?
Wybacz, ale egzegeza poezji jest sprawą tak subiektywną, że największa bzdura
może się tu pojawić. Tylko że nikt (poza tobą) nie bierze poważnie takiej
interpretacji, że Tuwim pisał wiersze antysemickie. Nie znam żadnego poważnego
krytyka literackiego, który podsunąłby taką myśl.

Nasmiewal sie z zydowskich bankierow i krytykowal ich. Byl tez
> wielkim Polakiem.

No to co z tego, że naśmiewał się z żydowskich (nie tylko) bankierów? Na co to
dowód? Czy w wersie "A księży naucz ewangelii" doszukujesz się treści
antykatolickich?

Napisałeś, że Tuwim to wielki Polak. Czy w takim razie Różański to paskudny
Polak, czy już tylko Żyd?

Jakie to szczęście, że nie jesteś polonistą. Analiza poetycka wierszy byłaby u
ciebie nie do zniesienia.




Temat: Barańczak - "Święto zmarłych" - tekst
To będzie banał, ale rzuciło mi się w oczy nagromadzenie czasowników.

Prawdę mówiąc, nie wiem, jak napisałabym pracę na temat tego wiersza.
Opisanie "pomysłu na wiersz" Barańczaka, analiza warstwy formalnej plus
zinterpretowanie utworu chyba zajęłoby mi maksymalnie pół strony ;). Po prostu
nie przychodzą mi do głowy żadne ciekawe wnioski, skojarzenia czy pomysły
interpretacyjne oprócz tych najbardziej oczywistych.

Pozdrowienia!

Tawi




Temat: francuzie jak dzisiejszy egzamin poszedl!!
Tematy byly takie:

Profil ogolny:

1. "Człowiek coraz bardziej bytuje w lęku" Jan Paweł II. Zastanów się nad
słusznością powyższego sądu. W swoich rozważaniach posłuż się przykładami z
literatury i codziennego życia.

2. "Śmiech jest bronią błazna" Aleksander Bocheński. Wskazując na wybrane
przykłady określ rolę śmiechu, humoru i satyry w literaturze.

3. Prawda, dobro, piękno. Czy dzisiejsza literatura realizuje te wartości.
Swoje rozważania poprzyj przykładami z literatury XX i XXI wieku.

4. Analiza i interpretacja wiersza Czesława Miłosza "Ogrodnik".

Profil humanistyczny:

1. "Człowiek nie może być raz niewolnikiem, raz wolnym. Jest wolny całkowicie i
na zawsze lub nie jest wolny wcale" J.P.Sartre. Powołując się na przykłady
literatury i sztuki zastanów się nad obliczem wolności, jej istotą i rolą w
ludzkiej egzystencji.

2. Jak rolę odgrywają społeczności: lokalne, narodowe i światowe w
kształtowaniu tożsamości jednostki. Podejmij próbę odpowiedzi na to pytanie
obrazując swój sąd przykładami z literatury i kultury XX i XXI wieku.

3. "Jestem obywatelem Ziemi, dziedzicem nie tylko Greków i Rzymian, ale prawie
nieskończoności", Zbigniew Herbert. Zastanów się nad testamentem wieków, jaki
odziedziczyła współczesność, jakie odzwierciedlenie powyższe słowa znajdują w
dzisiejszej literaturze i sztuce.

4. Dokonaj analizy i interpretacji porównawczej wierszy "Życie na poczekaniu"
Wisławy Szymborskiej i "Toast" Antoniego Słonimskiego.

Wybralem oczywiscie ten pierwszy z profilu ogolnego:)




Temat: Polski ze stycznia - pytanie
Inne typy to: analiza i interpretacja porównawcza dwóch tekstów (wtedy model jest tak ułożony,że wszystkie punkty za treść dostajesz za analizę fragmentów tekstu, nie musisz odwołać się do całości)oraz analiza i interpretacja wiersza, która jest punktem wyjścia do pisania o twórczości poety lub epoece (np. o Kochanowskim, Staffie czy baroku).Moi uczniowie poznają to rozróżnienie na początku klasy I, gdy zaczynam ich uczyć, jak napisać to wypracowanie, by na pewno nie rozminąć się z modelem. Bo na tej maturze (niestety) chcę tylko, by uczeń napisał krótkie wypracowanie na zadany temat,żadnego lania wody, własnej ekspresji, zwykły schemat.Im lepszy uczeń, bardziej oczytany,tym więcej potrafi zdobyć punktów i wtedy zdaje powyżej 80-90%,ale taka matura stwarza też szansę tym, których ucieszy 30%:(
Nie mówili Ci o tym na polskim? Dziwne.Popatrz pod tym kątem na różne wypracowania, KAŻDE da się zaklasyfikować do jednego z tych 4 typów.Pozdrawiam.



Temat: Czy Boryna to kobieta, czyli rozterki śląskiego...
1) Motyw murzyna w literaturze staropolskiej.
2) Analiza i interpretacja tekstu jednego z wybranych utworów zespołu
muzycznego Metallica.
3) Twoje refleksje nad fenomenem telefonii komórkowej w literaturze starożytnej
i średniowiecza.
4) Osama Bin Laden - romantyk czy pozytywista?
5) Analiza i interpretacja tekstu jednego z wybranych utworów zespołu
muzycznego "Ich troje".
6) Andrzej Lepper - romantyk czy pozytywista? Uzasadnij swój wybór z
wykorzystaniem "Chłopów" Reymonta.
7) "Wszystkie dzieci nasze są" - Majka Jeżowska. Twój pogląd na sprawy
antykoncepcji i demograficznego boom´u.
8) "Mydło lubi zabawę..." Twoje przemyślenia na temat homoseksualizmu w
literaturze polskiej i światowej.
9) Zinterpretuj wiersz Jerzego Ushatego - "Kwiaty kurna dla ciebie mom".
10) "Jestem za a nawet przeciw" - zinterpretuj słowa znanego Polaka Lecha
Wałęsy w odniesieniu do znanych Ci utworów literackich.
11) Pudzianowski - Herkules naszych czasów. Odnieś jego osiągnięcia (dźwiganie
ciężarówki na barana, podnoszenie walizek wypełnionych bardzo ciężką kupą, rzut
fortepianem na odległość) do osiągnięć mitycznego Herkulesa.
12) "A ona najeb*** tańczyła na stole a my napiertoleni o żesz qrfa ja
piertole" - wykorzystując ten znany cytat opisz bogactwo języka polskiego w
całej swojej okazałości. Przedstaw także inne znane cytaty popierające tezę: "
[...] iż Polacy nie gęsi, iż swój język mają



Temat: Cytat całego wiersza a prawa autorskie
Art. 29, ustęp 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych mówi:
"Wolno przytaczać w utworach stanowiących samoistną całość urywki
rozpowszechnionych utworów lub drobne utwory w całości, w zakresie uzasadnionym
wyjaśnianiem, analizą krytyczną, nauczaniem lub prawami gatunku twórczości."
Zaś "utworem rozpowszechnionym jest utwór, który za zezwoleniem twórcy został w
jakikolwiek sposób udostępniony publicznie" (art. 6, ustęp 3).

Więc jeżeli jest to wiersz, a nie np. powieść w trzech tomach, można ją w ten
sposób wykorzystać (w ramach tzw. dozwolonego użytku chronionych utworów).
Żądania redakcji są bezpodstawne, w przeciwnym bowiem wypadku naukowcy nie
mieliby co robić, a i czasopism naukowych cosik mniej by na rynku szalało.

Pozdrawiam
Rekwizytornia



Temat: Omówienie tematu czwartego
Byłam w szoku jak dowiedzialam sie, ze na cała moja szkołe wzieło ok 15 osob
temat 4. Sama oczywiscie rownież nie zamierzalam go go brać bo jak to się 4-
tematy są dla samobójców no ale stało sie. Byłam załamana jak zobaczyłam
pierwsze tematy miałam ochotę wyjsc i tyle, pomyslałam jednak o wierszu.
Stwierdziłam ach a może go najpierw przeczytam...i stało sie wybrałam wlasnie 4
temat...wiersz był przyjemny, latwy w odbierze i ja nei mialam problemu z
interpretacja, analiza, wlasnymi refleksjami. Bardzo mnie wzruszyl i
automatycznie uspokoil wiec jak tylko go przeczytalam zaczelam pisac:) Teraz
jestem ciekawa co dostane jezeli mi nie pojdzie to pretensje bede mogla miec
tylko do siebie:( pozdrawiam wszystkich



Temat: Nazywane rozchwianiem emocjonalnym
skarcić muszę
oj nieładna analiza tu zaistniała. szukanie sensu w wierszu poprzez rozkładanie
go na części pierwsze jest bezsensowne (chyba, że jest pełen zawiłych metafor).
albo nas rzuca tekst na kolana, albo wogóle nie bierze. po prostu, ot co. mnie
nie chwycił nawet za nogawkę szczerze powiedziawszy, a wklejanie linków, czy
swoich wierszy postrzegam za nietaktowne i wielce (jeśli chodzi o mnie)
niemilewidziane.



Temat: MATURA PRÓBNA - POLSKI (opinie)
jak dla mnie nie byla az taka trudna chodz analiza tego tekstu troche sprawla
mi klopot ale mam porownywalnie z poprawnymi odpowiedziami.na podstawowej
pisalam o Lalce ale troche mi nie podszedl ten temat ale za to z rozszerzonej
jestem zadowolona...pisalam analize i interpretacje "szybkiego wiersza" i mysle
ze dobrze mi poszlo



Temat: Słabe wyniki próbnych matur w czołowych krakows...
Wszystkim zainteresowanym problemem proponuję zerknąć w informator maturalny i
klucze. Otóż np. analiza i interpretacja wiersza w informatorze maturalnym z
2004 (do matury 2005) sprowadza się do wypisania np. symboli, kontekstów,
informacji, jakie z utworu można wyciągnąć. Za interpretację (czyli
podsumowanie) można dostać 4 punkty, podczas gdy za taką analizę "ilościową" -
kilkanaście. Za szczególne walory pracy (własne podejście do problemu,
nieszablonowość myślenia, polemikę z wizją autora) - również cztery, Przy czym
nie można ich przyznać, jeżeli punktacja z całego zadania wynosi 100%. Wówczas
napisanie czegoś "od siebie" po prostu się nie opłaca, lepiej tropić szczegóły.
I tak wyglada poziom rozszerzony z języka polskiego... Nowa matura promuje
przeciętnosć, uczy schematyczności myślenia, zakłada jedną i niepodważalną
interpretację tekstu literackiego. Aby uzyskać punkty na poziomie rozszerzonym,
trzeba mieć szczęście i "wstrzelić się" w wizję tekstu, jaką miał autor klucza.
Niewątpliwie jest to zatem obiektywna metoda - dla wszystkich jeden standard
wymagań - ale promuje tych, którzy są ostrożniejsi i nie starają się myślec na
własną rękę. Dlatego uczeń niepokorny, nie dający się przysłowiowo "upupić" -
bedzie mieć z nią kłopoty.



Temat: Rozszerzony polski - kto dobrze zdał???
A Ty coś taka rozgoryczona? Pytanie w porządku zadała. A Twoja cenna rada -jak
zdac dobrze polski chyba też gdzieś Ci umkneła.
A moja rada...czytać ze zrozumieniem- a z tekstu wyciskać informacje jak sok z
cytryny. Strasznie sformalizowana jest ta matura więc nic innego sie nie robi
tylko mechanicznie przekłada na swój język to co się czyta. Po prostu wnikliwa
analiza- i wysuwanie wniosków. Nie zaszkodzi znajomość zagadnień z poetyki,
czyli teorii wiersza- bo te jak wiadomo są stałą częścią rozszezronej matury.
Jak jesteś inteligenta to nie będziesz miała problemów.



Temat: Obstrukcja PO przeniesiona do Parlamentu EU
pawka.morozow napisał:

> wiadomosci.gazeta.pl/wiadomosci/1,53600,3585406.html
> Skandal, PO coraz bardziej przybliża swoją porażkę na jesieni w wyborach
> samorządowych.
> Czy jest to poważna partia, która stosuje obstrukcję w Sejmie a teraz
> eksportuje ją do Brukseli??
> Polska polityka zagraniczna miała być wyjęta ze krajowych swarów politycznych.
> Tuskoidzi i Schetynoidzi rozwalają polską politykę zagraniczną.
> Im więcej sukcesów odnosi rząd koalicji i sam premier w Brukseli,tym poczucie
> klęski u Tuskoidów coraz więcej im miesza w głowach.
> Zachodnie i Wschodnie media z pewnością podniosą to w swoich komentarzach,
> postępowanie PO jest absolutnie naganne i uderza w polską rację stanu.
> Wyborcy ukarają PO POrażką na jesienii.

Czy poczytal Pan sobie kiedys o tym czym jest Parlament Europejski ? Tak ? No
to najwyrazniej bez skupienia, prosze jeszcze raz przestudiowac. To nie ONZ, to
zupelnie cos innego

Dla ulatwienia :

forum.gazeta.pl/forum/72,2.html?f=28&w=47777739&a=47778844
Oj, Pawka, pisz Ty lepiej wiersze à la Majakowski (jeden bardzo ladnie ci
wyszedl tak z miesiac temu - o Macierewiczu, czy o Dzierzynskim to bylo, nie
pamietam, oni mi sie wciaz myla), albo zgodnie z pseudonimem donos na rodzicow.
Analiza dzialalnosci instytucji miedzynarodowych gorzej ci wychodzi




Temat: Polski - jak wam poszło ???????????????????
tez moge powiedziec ze poszlo mi 'tak sobie'

na podstawowym bylo:
1. opisz odrodzona polske na podstawie fragmentu przedwiosnia
2. opisz model rodziny na podstawie tanga mrozka i chlopow
+ czytanie ze zrozumieniem o 'magii jezyka' - tekst latwy i przyjemny,
rozwiazuje sie bez wiekszych problemow:)

rozszerzony:
1. analiza interpretacja wiersza w.h. audena - muzeum sztuki wspolczesnej
2. cos o grotesce na podstawie opowiadania mrozka i szewcow

osobiscie wybralem temat 1 na podstawowym i 1 na rozszerzonym

pozdrawiam :)



Temat: MATURA PRÓBNA - POLSKI (opinie)
spoko napodstawowym był tekst będący refleksją nad wprowadzeniem ustawy o
ochronie języka polskiego, całkiem prosty w odniesieniu do jakichś
filozoficznych biadoleń. do napisania o społeczeństwie w lalce, albo tren X i
coś jeszce jakiś wiersz zatytułowany tren chyba staff. wybralem oczywiście
lalke. na rozszerzonym hymn kochanowskiego i kasprowicza, porównać obrazy boga
człowieka świata, oraz sposoby ich przedstawienia + analiza drugi
UWAGA
Omów kreacje bohaterów zwierzęcych w Granicy i fragment z Fitkiem na
łańcuchu... śmiech na sali, co to miało być... zajmował się ktoś na polaku tym
problemem???? hehehehe

tematy proste, zobaczymy jak ocenia



Temat: Próbna Matura zachpom wielkopol... polski
No,jakos tragicznie nie było,chociaz z czytania ze zrozumieniem to ja zbyt
dobra nie jestem,glupie byly te niektore pytania,zwlaszcza te na koncu. Lalki
nie cierpie,wiec pisalam analize wierszy,ale nie wiem czy nie za plytko to
zaanalizowalam. Bardziej mi podeszła analiza na rozszerzonym,bo Granicy jeszcze
nie przerabialismy.



Temat: szukam urodzonych 4 sierpnia
Czesc wszystkim czwartosierpniakom, i tym razem udalo mi sie , zaczac nastepna dziesiatke,Sloneczko,widze ze zdobylas wczoraj, naprawde cenne wiadomosci i bardzo pracowicie spadzilas dzien. Analiza byla bardzo wnikliwa i pouczajaca ,brawa dla studenta. Nasz Prezes ma wspaniale cechy i pomysly bardzo dziekuje mu za dobre slowo, Pomyslz wierszem jest super i zgadzam sie aby uznac go za nasza rote. Sloneczko, nie mozesz byc typem z pod ciemnej gwiazdy , wszak wszyscy jestesmy czwartosierpniaki a wiec tacy sami (a moze my tez jestesmy z pod ciemnej gwiazdy ?hahaha ) pozdrowienia i serdeczne usciski pa. Ps.LOLU gdzie jestes??????



Temat: Pewnie to znacie, ale...
Wszystko, dziadkuiwnuczku:)), ma swój początek i koniec
Nie zawsze przepadam, Alfiko:), za semantyczna analizą każdego tekstu, ale
chyba stary doktor P. rozwija tu drugie zdanie - nie możesz przecież powiedzieć
o sobie, że nic nie robisz, prawda (może w tym drugim wierszu nie powinno być
tych dwu "nie"??)
Pozdrawiam i zamyślam sie dalej przy tym Frommie (bo to właśnie z niego
wyciągnięte - wziął jako motto):))
MM




Temat: do jmx -czemu tak bronisz zahowania Komandosa57?
panpewien napisał:

> przeczytałem niektóre linki i jestem w szoku - Na serio Komandosa57 lubisz?
> ale w tym to chyba nawet wyznajesz mu uczucia - piszesz do niego romantyczne
> wiersze itd.

To sobie też popatrz na inne wątki komandosa57, ostatni z nich to
tytuł: "Analiza" gdzie jmx broni wolności słowa komandosa57.



Temat: mnożenie macierzy
Gość portalu: Kris napisał(a):

> Ilosc kolumn macierzy A musi byc rowna ilosci wierszy
macierzy B.Jak
> wytlumaczyc niemoznosc takiego mnozenia,czy tylko tym
ze nie mozna i juz?!

To wynika wprost z definicji iloczynu macierzy. Trzeba
było zażyczyć sobie definicji iloczynu dwóch macierzy 1x3.

> Co oznacza pojecie "matrix".Ja wiem,ze jest taki
film:),ale czy to ma jakis
> zwiazek z programowaniem i do czego mozna te
programowanie zastosowac?

Matrix - (z ang.) macierz. I owszem, macierze mają bardzo
dużo zastosowań: rozwiązywanie równań liniowych, analiza
funkcji o wartościach wielowymiarowych itd.
Wszystko to można pod programowanie podciągnąć w
zależności co ma program zrobić.

> Czy ww.pojecia maja cos wspolnego z rysowaniem w
przestrzeni 3D,
> gdyz na stanowisku o ktore sie ubiegam,trzeba bedzie
rysowac w 3D.

No między innymi macierze stosuje się w grafice np. do
interpolacji splajnami.

Tak na marginesie to podszkol się z matematyki, w
szczególności z algebry liniowej, bo bez tego informatyk
jest na tyle kompetentny, żeby co najwyżej papier w
drukarce wymienić.




Temat: Analaiza iwersza "OGRODNIK"Cz.Miłosza!help!
Analaiza iwersza "OGRODNIK"Cz.Miłosza!help!
Czy ktoś może mi-mojej załamanej siostrze:(pomóc w analizie wiersza Ogrodnik
autorstwa CZ.Miłosza

Proszę!!!

mam an mysli pomoc wolontaryjna!

może komuś się nudzi

p analiza ma miec wedle wymagań anuczycielki 3 strony a4...

dzieki w imieniu sisterki:)pozdrawiam

podstarzala maturzystka



Temat: DOLNYŚLĄSK j.polski
całe tematy ...
1. " W czasach , kiedy wartość czytania i życia wewnętrznego jest tak silnie
atakowana, literatura jest wolnością" ( Susan Sontag ) Na podstawie wybranych
utworów rowiń i skomentuj tę wypowiedź .
2. "Obcy" wśród "swoich" odwołując sie do wybranych tektów kultury, rozwaz
problem alienacji bohaterów w świecie, w którym przyszło im żyć.
3. Analiza i interpretacja porównawcza wierszy:
Adama Zagajewskiego "Klęska" i Ewy Lipskiej "kraj podobny do innych" .. i
jeszcze 4 temat rozumienie czytanego tekstui pisanie wypracowania




Temat: tematy maturalne
pewniaki z zeszłego roku :)
Temat 1.
"Keine Grenzen - Żadnych Granic" Odczytaj i skomentuj sens myśli Michała
Wiśniewskiego. Rozwijając temat, odnieś się do losów wybranych bohaterów
literackich.

Temat 2.
"Życie jest jak gówno" Śmierdzące i przecieka przez palce. Ustosunkuj się do
stwierdzenia Pana Szfekja, odwołując się do wybranych utworów XX lecia
Międzywojennego

Temat 3.
Motyw "rzyga przyjacielskiego" w literaturze późnego baroku na przykładzie
szlachty sarmackiej

Temat 4.
Analiza i interpretacja wiersza Hrabiego von Rodka pt. "Mroczne zakamarki duszy"

"W mrocznych mych duszy zakamarkach, kamienie niczym wstążki;
Lecące na spotkanie z królem wiatrów, skrzydlate demony;
Świat mrokiem spowija słońce łuną szeroko, wyszły na żer;
Niczym pejcz czarnego demona, strugę krwi zuchwale chłepce;
Co pali niczym ciemności misteryjna moc, na dnie błękitu dnia;
Bo czymże jest przy księżyca blasku misterium śmierci, klątwą,
Czy łuną nocy rzuconą na żer wygłodniałym wilkom, z kiary całunem;




Temat: Dorn w Radiu Maryja: Lustrację przenieść do IPN
Na pierwszy rzut oka, Dorn sprawia wrażenie człowieka z klasą; pisze wiersze,
zna sie na winach i dobrym jedzeniu. Analiza jego wypowiedzi pokazuje jednak
człowieka z kompleksem wyższości; estetę gardzącego motłochem, (czyli nami
wszystkimi).

Elitarne zapędy Dorna ukazują się też w jego wizji tworzenia superoganu
państwowej administracji- “400 sprawiedliwych”. Ta nowa arystokracja miała być
trzonem przyzwoitości i porządku w państwie. Mieliby wysokie wynagrodzenia i
służbowe mieszkania w eleganckich dzielnicach, tak by nie kuszono ich korupcją.
Pomyslodawca nie odżegnuje sie od tego pomysłu:




Temat: Dzisiaj matura z języka polskiego
Tematy w warm. maz były inne!!
1. "Człowiek coraz bardziej bytuje w lęku" Jan Paweł II. Zastanów się nad
słusznością powyższego sądu. W swoich rozważaniach posłuż się przykładami z
literatury i codziennego życia.

2. "Śmiech jest bronią błazna" Aleksander Bocheński. Wskazując na wybrane
przykłady określ rolę śmiechu, humoru i satyry w literaturze.

3. Prawda, dobro, piękno. Czy dzisiejsza literatura realizuje te wartości.
Swoje rozważania poprzyj przykładami z literatury XX i XXI wieku.

4. Analiza i interpretacja wiersza Czesława Miłosza "Ogrodnik".




Temat: Perły polskiej piosenki - "Agnieszka"
Redakcjo!
Jest naprawde nieźle. Redakcja wie co to rymy częstochowskie, turpizm, nastrój
liryczny, zna nawe "Ballady i Romanse" Mickiewicza.Analiza utworu może troche
krótka ale za to zwięzła.Co więcej-redacja widzi powiązanie miedzy forma a
treścią wiersza, nie zajmuje sie nimi osobno, jak niektorzy maturzyści bez
polotu. Do tego nteligentne podsumowanie. Mysle wieć ,że redakcja zda te maturę.
Moja propozycja oceny:dostateczny.
P.S. Nieźle mnie urzadziliscie tym wirusem. Nigdy wam tego nie zapomne.
NEVER!!!!



Temat: Matura - tematy z języka polskiego
Brawa dla warszawskiego kuratorium
ja sam pisalem w malopolskim, gruntownie przejrzalem tematy z poprzednich lat i
stwierdzilem ze sa one dosc banalne i niezwykle pojemne - czasem ich banalnosc
jest ukryta pod zgrabnym cytatem np. "Czlowiek ma w zyciu dwa wyjscia:
ksztaltowac rzeczywistosc lub jej sie poddac" - uczyn slowa J. Brodskiego
mottem w rozwazaniu o losach wybranych bohaterow literackich. Z kolei tematy z
mazowieckiego sa dosc ambitne, szczegolnie trudny wydaje sie tegoroczny temat
drugi o korzeniach srodziemnomrskich, rzeczywsicie wymaga duzej erudycji i
zakorzenienia w literaturze (przy okazji jest to tzw. temat rocznicowy- prof.
Kubiak zmarl w tym roku). Bardzo ciekawy byl tez ubiegloroczny temat odwolujacy
sie od cytatu z gombrowicza. Poza tym jednym z tematow jest analiza tekstu,
sprawdzajaca umiejetnosc czytania ze zrozumieniem, czyli rzecz slabo ksztalcona
w szkolach, stawiajac glownie na odtworcze przekazywanie informacji nic
dziwnego ze nikt nie pisze potem np. interpretacji wiersza ogolnie duze brawa
dla warszawskiego kuratorium



Temat: Nowe wypracowanie maturalne
Nowe wypracowanie maturalne
Dlaczego każdy licealista MUSI umieć napisać analizę i interpretację wiersza
na nowej maturze? Pytanie to zadaję, będąc polonistką.Na starej maturze
interpretację wybiera śladowy procent maturzystów, a na nowej ma to być
norma. Rozumiem na poziomie rozszerzonym-ten poziom wybiorą humaniści, ludzie
oczytani, rozumiejący i lubiący poezję.To trudna praca, a na nowej tę
interpretację trzeba jeszcze napisać "pod model odpowiedzi". Interpratacja i
analiza porównawcza utworu poetyckiego była moją pisemną pracą na polonistykę
w Gdańsku, ale to były świadomie przeze mnie wybrane studia. Czy tylko ja mam
takie odczucia?



Temat: literatura przedmiotu, artysta-społeczeństwo
Chrząstowska Bożena - Poezje Cz. Milosza. Z serii Biblioteka Analiz
Literackich. Wydaje mi się, że ten wiersz jest tam analizowany. W opisie
zaznaczasz str od-do
W tej serii chyba też ukazała się analiza poezji Tuwima. Albo jakieś opracowanie
o Tuwimie, jest ich kilka. Nie powinnaś mieć problemu
W bibliotece ci poradzą



Temat: Dzisiejsza matura to egzamin dla głąbów.
jasne, że dla głąbów!!
Maturę może zdać nietrudno, bo punkty są za wszytkie możliwe oczywistości.
Jeżeli ktoś widzi troche wiecej, a pomija to co jasne i oczywiste, już nie
dostanie tylu punktów. Teraz już nie pochwala się twórczego i oryginalnego
myślenia, no bo w końcu jak to zmierzyć... A jak obiektywnie ocenić analizę
wiersza?? Jak można coś takiego ograniczyć do strasznie hermetycznego klucza?
...a Mickiewicz był poetą (a jak napisze, ze lekkoatletą to ile mi punktów odejmą??)

Jeśli wiedza już się nie liczy, ani twórcze myślenie, to co? łopatologiczna analiza?



Temat: OSADA - uwaga na szmire!
Do Sadolfa
Już o tym pisałem w tym wątku, ale powtórzę: niedoczytanie treści komentarzy
sprawia, że większość "Twych sądów" jest pozbawiona sensu. Zauważ, że żaden z
nich nie jest merytorycznym odniesieniem do tematu. Klepiesz standardowe
formułki forumowe, które mają na celu dyskredytację inteligencji innych
użytkowników. Styl zawsze ten sam: kompleksy, wymądrzanie się itd. Próbowały ze
mną w Twoim stylu dyskutować dwie użytkowniczki w tym wątku, ale szybko
skończyły, bo się po prostu skompromitowały.
Pouczę Cię również, że mogę sobie pisać topoi, bo to jest uzus językowy, który
dopuszcza sformułowania tego typu. Podobnie jest z: de facto, a propos, hic et
nunc, de re itd.
I oczywiście sprawa najważniejsza: jest wielu ludzi, którzy kwestionują
zasadność szkoły i odbywających się tam zajęć. Mają do tego naturalnie prawo.
Braki najczęściej wychodzą u nich bardzo szybko. To, co nazywasz rozbieraniem na
linijki, zwykło się tytułować analizą i interpretacją wiersza. Te dwie
podstawowe czynności filologiczne służą odkryciu mechanizmów, którymi posłużył
się autor, by przekazać odbiorcy jakąś treść. Gdybyś uważał na tych lekcjach,
miałbyś dzisiaj większe szanse na zrozumienie wielu tekstów kultury, które
przekazują Ci pewną wizję świata (a przez to wiedzę o świecie).




Temat: Dorotko G., zanim Pani zacznie krakać jak wroński
Analiza postu doktorka
Jako ciemnogrodzki oszolom i miłośnik spiskowych teorii zainteresował mnie
pewien watek w tym poście Doktorek pisze :

Widze ze tak jak Dormiburek walczysz z lewica.
> To pech!!! - Moze lepiej zajmij sie wyplataniem koszy z wikliny.
> Przez takich kretynow, lewica bedzie niszczyc Polske jeszcze ze 20 lat!.

Niby nic ale ostani wiersz wzbudza mój niepokój. Bo niby jak go interpretować ?
Doktorek wyraża w nim niepokój (?!!!) o to że lewica ma szanse nadla rządzić
tym krajem.Idąc dalej mozna by wysnuć domniemanie że wolał by aby ktoś inny te
rządy od niej przejął. Inny czyli kto ? prawica (?!!!). I tu w tym miejscu mych
rozmyślań wlosy stanęły mi dęba.Czyżby miało by to oznaczać że doktorek również
zalicza swoja osobę do szeroko rozumianego nurtu prawicowego ? Zgroza ! jakież
to prawicowe ideały go do tego skłaniają ? szacunek dla tradycji ? , religii ?
świętość rodziny własność prywatna ? - no przecież nie .Czyżby więc po
koncesjonowanych katolikach tow.michnik rzucał do boju koncesjonowanych
prawicowców ? Sam nie wiem.Ale bądźmy czujni na wszelki wypadek
ciemnogrodzianie.




Temat: Tematy wypracowań j.polski matura próbna Operon
W podstawie Lalka i Makbet. Lalka: Portet arystokratki.Na podstawie
podanych fragmentow scharakteryzuj izabele lecka.
a Makbet...hm....chyba Czy wydarzenia z przeszlosci mialy wplyw na
popleniane przez Makbeta zbrodnie?
W rozszerzeniu pierwszy temat to interpretacja wiersza
Herberta "potega smaku" a drugi Analiza porownawcza wladcy w
faraonie i szewcach.



Temat: OSADA - uwaga na szmire!
Ja natomiast po doglebnej analizie stwierdzam:
1.Bilety kinowe i koniak sa nadal tanie w Kraju Ojczystym.
2.Film jest doglebna analiza spoleczenstwa Albanskiego
3.Kolor sraczkowaty jest ochronny-od dzisiaj bede jezdzil wylacznie samochodami
koloru sraczkowatego.
4.Spoleczenstwo jest slepe-trzeba chodzic z kijem.
5.Spoleczenstwo nalezy chronic przez zamkniecie w piwnicy.
6.Systemy wydechowe do samochodow WALKER, wodka na myszach JOHNIE WALKER.
Dodam jeszcze ze w lesie grasowal mis puchatek z tygryskiem i prosiaczkiem i
wykopali pulapke na slonia.
Swoja droga to GENIALNE ze ktos dokonuje tak DOGLEBNEJ analizy filmow-ale co z
tego wynika?
Zawsze ROZWALAL mnie w szkole tzw. rozklad wierszy na czynniki pierwsze- tzn.
wyjasnienie kazdej linijki.
Widze ze ta kretynska praktyka przynosi owoce ....tylko po co to komu`
Pozdrawiam-Sadolf



Temat: List - Al Kaida nie walczy o biednych
Gość portalu: Jacek napisał(a):

> O tej ropie to wspominal juz przed P.Kraczkowskim Julian Tuwim. Mialo to
> miejsce w wierszu "Do prostego czlowieka".
> "Rznij karabinem w bruk ulicy! Twoja krew jest, a ich jest nafta"
> Jak wiadomo (moze nie powszechnie), wojna sie potoczyla o zupelnie
> inne sprawy. Tuwim zas przeszedl do historii, nie tyle z powodu swojej
> przenikliwosci politycznej, co talentu poetyckiego.

Tuwimowi chodzilo o generalne doswiadczenie z
nie jednej, lecz wielu wojen kapitalistycznych.
To co ujal jako poeta pokrywa sie z analiza
zolnierza i polityka, np. majora generala
Smedley Butler´a z 1935 r.:
"WAR is a racket. It always has been.
It is possibly the oldest, easily the most profitable,
surely the most vicious. It is the only one
international in scope. It is the only one in
which the profits are reckoned in dollars and
the losses in lives.
A racket is best described, I believe, as something
that is not what it seems to the majority of the
people. Only a small "inside" group knows what it
is about. It is conducted for the benefit of the
very few, at the expense of the very many. Out of
war a few people make huge fortunes."
www.ratical.org/ratville/CAH/warisaracket.html




Temat: NOWA MATUTRA - jest nie do przyjecia!!! POMOCY!!
Najlepsze w nowej maturze jest zewnętrzne ocenianie.I to jedyny plus tej
matury.NM jest po prostu niedopracowana i na to chyba chce zwrócić uwagę
pisząca maturzystka.Protesty w sprawie NM z polskiego podpisane przez naukowców
z PAN-u czy ostatni artykuł S.Bortnowskiego w "Polonistyce" o nieobiektywności
oceniania prac z polskiego tylko potwierdzają zarzuty,które formułuje wielu
polonistów.Jeżeli chcę,by moi maturzyści zdali tę maturę, "tresuję" ich od I
klasy,piszą takie wypracowania jak będą na maturze,piszą testy czytania ze
zrozumieniem(wykazują już nawet tzw.spryt testowy).Tylko że to nie ma nic
wspólnego z nauczaniem literatury, nie mówiąc już o podejściu twórczym!
Ostatnio sprawdziałam 60 wypracowań,była to analiza i interpretacja wiersza
sprawdzana "pod model".Ble...czytałam 60 prawie identycznych interpretacji i to
jest w NM z polskiego chore! Pewnie,że nie wszyscy muszą mieć maturę,ten nagły
tłok w liceach i padające zawodówki pokazują,że zdołano "uwieść" młodzież
(kłania się pani Łybacka!!!),iż każdy maturę możę/powinien mieć.WG jeżeli w
całej Polsce NM zda 70 % maturzystów,to będzie to bardzo dobrze.Tylko że nikt
na takie wyniki nie jest przygotowany i w czerwcu,gdy ogłoszone zostaną te
wyniki będzie szukanie winnych,dlaczego tyle młodzieży NM nie zdało.A nie
zdało,bo nie wszyscy się intelektualnie nadają,ale i nie zdało dlatego,że
matura jest źle przygotowana.Jednak CKE jest uodpornione na jakoąkolwiek próbę
dyskusji na temat NM,ma na wszystko gotową odpowiedź: nauczyciele są przeciw
zewnętrznemu ocenianiu.Pozdrawiam.



Temat: Matura
forum.gazeta.pl/forum/72,2.html?f=54&w=12515996&a=12536388
1. Andrzej Lepper - romantyk czy pozytywista? Uzasadnij swój wybór z
wykorzystaniem "Chłopów" Reymonta.
2. "Wszystkie dzieci nasze są" - Majka Jerzowska. Twój pogląd na sprawy
antykoncepcji i demograficznej recesji jaka następuje w naszym kraju.

3. "Mydło lubi zabawę..." Twoje przemyślenia na temat homoseksualizmu w
literaturze polskiej i światowej.

4. Zinterpretuj wiersz Jerzego Ushatego - "Kwiaty kurna dla ciebie mom"

forum.gazeta.pl/forum/72,2.html?f=54&w=12516659&a=12536917

niestety to juz wszystko co mogę dla Was zrobić...
1. "I'm not a girl, not yet a woman" - odnieś się do słów Britney Spears na
przykładzie utworów literackich różnych epok.
2. Twoje refleksje nad fenomenem telefonii komórkowej w literaturze
starożytnej i średniowieczu.
3. Motyw murzyna w literaturze staropolskiej.
4. Analiza i interpretacja tekstu jednego z wybranych utworów zespołu
muzycznego "Metallica".
5. Osama Bin Laden - romantyk czy pozytywista?

pzdr.




Temat: Wakacyjna grupa Tomatisa
Jolu, u nas też widzę znaczne postępy. Dużo lepsza pamięć (jeszcze w
wakacje nie umiał nauczyć się czterowesrowego wiersza a dzisiaj
zaliczył 10 Przykazań Bożych na piątkę :-), lepsze rozumienie zadań
szkolnych i umiejętność wykonywania podobnych przez analogię bez
konieczności ponownego tłumaczenia. Poprawiło się więc logiczne
myślenie. Mowa też na wyższym poziomie. To samo z analizą i syntezą
wyrazów.
Z angielskim niestety nie najlepiej chociaż ćwiczymy każdego dnia a
w szkole są aż cztery lekcje tygodniowo. Na szczęście pani
nauczycielka jest przyjaźnie nastawiona do dziecka, bo mimo braku
sukcesów jest to jego... ulubiony przedmiot :-)




Temat: Mam problem z analizą wiersza
Mam problem z analizą wiersza
Mam wielką prośbę! Nie moge sobie poradzic z analizą wiersza Joanny
Kulmowej „Po niczemu”. Czy ktoś mógłby mi pomóc?



Temat: analiza wiersza?
analiza wiersza?
teraz mnie naszlo - czy analiza i interpretacja wiersza (a polecenie brzmialo
dokladnie "zanalizuj i zinterpretuj wiersz taki a taki" musi zamykac sie w
kompozycji wstep-rozwiniecie-zakonczenie? bo jesli tak, to nie napisalam
wstepu;]



Temat: Analiza wiersza/prozy
Analiza wiersza/prozy
Witam i mam pytanko: jakie są wytyczne pisania analizy? (zwłaszcza wiersza).
Macie jakieś wskazówki dla utrapionej duszy, która nie ma o tym pojęcia, za to
pisze polski w czwartek?:(




Temat: Analiza Wierszy Stachury
Analiza Wierszy Stachury
poszukuje osoby ktora mi zrobi analize wierszy stachury, pod katem jezykowego
obrazu swiata, ktory u stachury tworzy wedrowka i wolnosc. sama nie wiem jak
mam sie do tego zabrac



Temat: wiersz i analiza
No jak zwykle w poezji: dłuższa jest analiza niz sam wiersz :-D




Temat: analiza wierszy
analiza wierszy
poszukuje osoby ktora mi zrobi nalize wieszy stachury, w katem jezykowego
obrazu swiata, ktory u stachury tworzy wedrowka i wolnosc. sama nie wiem jak
mam sie do tego zabrac



Temat: powtarzacie wiersze???
Ja wiersze tylko pobieżnie... muszą dać jakąś książkę. Chyba nie ma możliwości
że oba tematy będą związane z analizą wierszy na PPodstawowym?




Temat: Analiza wiersza jako wstęp do omówienia cyklu u...
Analiza wiersza jako wstęp do omówienia cyklu u...
ni ma w tym nic,mam na jutro prace domowa z takim tematem i nwe mam kompletnie
glowy.napiszcie prosze



Temat: kto ma sciagi z polskiego ale z analiz wierszy ?
analiza wiersza nie jest trudna. patrzysz na wiersz piszesz ile ma zwrotek, ile
wersów w kazdej, jakie ma rymy, ilozgloskowiec, jakie srodki stylistyczne sa
wykorzystane...
do tego nie trzeba zbytniej wiedzy, potrafi to 6-klasista



Temat: wolontariusz pilne -na jutro zad dom:)!analiza
wolontariusz pilne -na jutro zad dom:)!analiza
wolontariusz pilne -na jutro zad dom:)!analiza wiersza "Ogrodnik" cz. miłosza
na 3 str a4 jesli macie pomysly prosze piszcie agus.sa@poczta.fm

dziekuje!!!

zadanko jest na jutro;(!!!!



Temat: HAlina POświatowska
HAlina POświatowska
Czy znacie jej wiersz? Lubicie?
Właśnie czytam książkę o tej poetce pt:" Nierozważna i nieromantyczna".
Bardzo ciekawa. Analiza wierszy i życia poetki



Temat: możecie mi pomóc??
możecie mi pomóc??
potrzebna mi analiza wiersza Czesława Miłosza "Walc" czy ktoś wie gdzie mogę
ją znależć , bardzo bardzo was proszę o pomoc, pozdrawiam wszystkich p.s a
może ktoś ma analizę tego wiersza na komputerze??



Temat: temat z matruy, j.polski
> 4. ANALIZA WIERSZA LEŚMIANA

Na temat 4-ty nic, bo nie widziałem wiersza ;-). Ale osobiście analiz nie lubię.



Temat: zbierzmy sily-odRAZUkilkaLEKTURodpada-TOjuzCOS!!!!
Nie wiem, czy jest sens, ale np we Wrocławiu na podstawowym było
1. Porównanie Ody do mlodości z Końcem wieku Tetmajera
2.Lalka
Rozszerzony
1. analiza wiersza Zagajewskiego "Szybki wiersz"
2. Porównanie Lalki i Esther Chwina. O sposobach kupowania przez kobiety




Temat: Dobre materialy do matury pisemnej z polskiego ...
Dobre materialy do matury pisemnej z polskiego ...
z college. POLecam poniewaz sama sie z tego uczylam/. mam nawet ksiazke gdzie
sa wszytskie wiersze i jest analiza i interpretacja jak pisalam mature to
mialam wiersz z tej ksiazki i wszytsko napisalam i dostalam 91%.



Temat: czy ktoś może mi pomóc???
czy ktoś może mi pomóc???
potrzebna mi analiza wiersza Czesława Miłosza "Walc" czy ktoś wie gdzie mogę
ją znależć , bardzo bardzo was proszę o pomoc, pozdrawiam wszystkich p.s a
może ktoś ma analizę tego wiersza na komputerze??



Temat: Co jeszcze potrzebne na polak?
ja sobie powtórzyłem tylko lektury:)no i cechy charakterystyczne dla kazdej
epoki:)nie ruszałem liryki bo moja moćna stroa nie jest analiza wierszy, a
teraz sie boje , że na maturze możee byc tylko liryka:(



Temat: w jakim celu używa się 'ukrytego znaczenia'??
Na co komu analiza wierszy?!
Na co mi wiedzieć co autor chciał powiedzieć? Czytam, chłonę, cieszę się, że są ludzie którzy chcą pisać, że mogę spojrzeć na świat ich oczami. Nie wystarczy?



Temat: Magdalena Samozwaniec
Zalotnica niebieska - podobnie jak w Marii i Magdalenie - życie w Kossakówce.
Bardziej opisana twórczość Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej - analiza wierszy
i sztuk teatralnych.




Temat: temat z matruy, j.polski

3. UTWORY, KTÓRE POTWIERDZAJĄ EUROPEJSKĄ TOŻSAMOŚĆ POLAKÓW. ZINTERPRETRUJ
PRZYWOŁANE PRZYKŁADY, WYJAŚNIAJĄC, Z JAKICH PODSTAW I PRZEKONAŃ WYRASTA
POCZUCIE WSPÓLNOTY

4. ANALIZA WIERSZA LEŚMIANA

co wy na to ???




Temat: milczenie
Mam wielką prośbę! Nie moge sobie poradzic z analizą wiersza Joanny
Kulmowej „Po niczemu”. Czy ktoś mógłby mi pomóc?




Temat: Jarosław Trześniewski- Kwiecień
Analiza wiersza.
Przede wszystkim konsekwencja.



Temat: gdziesik brak tu iskry bozej
Analiza wiersza: błeeee...




Temat: _______licentia poetica a la Glemp________________
Analiza "wiersza" świetna! Brawo, Palnick!
Zazdroszczę, bo mieć swoje zdanie, to mało. Trzeba je jeszcze przekonywająco
przekazać!
Dobre!



Temat: interpretacja wiersza
interpretacja wiersza
Czy ktos moze mi pomoc w interpretacji wiersza Norwida "Moja piosnka (I)".
pojecia nie mam o co w nim chodzi a mam napisac wypracowanie. Malo tego, to
ma byc analiza porownawcza z wierszem K.K.Baczynskiego "pokolenie (II)".
Pomozcie!! Dzieki



Temat: Zobacz jak część I egzaminu maturalnego z język...
rozszerzony
byŁa analiza porównawcza wiersza Różewicza "Ocalony" i wiersza "mam dwadzieścia
pięć lat"
drugi analiza i interspretacja opowiadania "zabawa w klucz" mówiącego o czasach
wojny



Temat: PRÓBNA Z POLSKIEGO 7.12.woj.dolnoslaskie
Tematy matury rozszerzonej z polskiego:
1/Analiza i interpretacja wiersza pt. "Szybki wiersz" Adama Zagajewskiego
2/ Jak kobiety kupują. Omów jak narrator opisuje sposoby zachowań kobiet.
Fragmenty: Lalka (Izabela kupuje rękawiczki) i Esther Stefana Chwina




Temat: Powtórna matura w Opolskiem
banalne tematy
patrzac na te tematy nie dziwie sie ze 97 proc. pisalo pierwsze dwa tematy -
analiza tekstu jest duzo trudniejsze a wiersz rozewicza byl w tym roku na
probnej w malopolsce - kolejna kompromitacja kuratorium



Temat: matura probna cke
w krakowie rozszerzona:
I motyw lasu w Panu Tadeuszu i czymś tam (analiza porównawcza na bazie dwóch
fragmentów)

II Wiersz Ewy Lipskiej... Język w państwie politycznym. „Z cyklu: Wielkie awarie I”



Temat: słyszał ktoś jak krzyczy herbata?
ależ Makbrajdzie, to normalna analiza i interpretacja wiersza
odwołanie do cierpienia Jezusa (kontekst kulturowy) był w jakimś wierzu, który
kilka tygodni temu omawialiśmy, muszę sobie przypomnieć w jakim




Temat: jak Wam poszło?
Rozszerzony!!
.1) WIEWIÓRKA - IWASZKIEWICZA- ANALIZA I INTERPRETACJA I NAPISAC CO GO LACZYLO
Z OPISANYM OTOCZENIEM...DRUGIEGO NIE PAMIĘTAM ... ALE BYŁ WIERSZ... I JAKIES
COS JESZCZE.. NAWET NIE CZYTAŁEM DOKŁADNIE...



Temat: Co było na rozszerzonym????
ROZSZERZENIE
Analiza porównawcza wiersza T. Różewicza i drugiego autora Józefa... yyy... ?
Jeden "Ocalony", drugi "Mam dwadzieścia pięc lat"



Temat: Jakie były tematy na rozszerzonej?
Na rozsz. był spoko luz - Różewicz "Ocalony" porównać do innego wiersza i
Zabawa w klucz analiza ogółem bardzo łatwe



Temat: wontek do sagatych ...
Leśmian ma świetne te wiersze, ale powiem Wam , że są analiza dzieciaków z
ginazjum, własnie leży przy mnie opracowanie tych liryków.




Temat: 2gi temat
2gi temat
Co pisalescie w drugim temacie (analiza "Kordiana" i "Nie-boskiej komedii")?
Interesują mnie dwie rzeczy. Co najwazniejszego z wierszy wyciagneliscie oraz
jakie wnioski/odwolania daliscie?



Temat: wontek do sagatych ...
rita100 napisała:

> Leśmian ma świetne te wiersze, ale powiem Wam , że są analiza dzieciaków z
> ginazjum, własnie leży przy mnie opracowanie tych liryków.
masz taką książkę?



Temat: nie wiem jak to się stało......
Tess nie przejmuj sie tym co napisali Onii,Oleg i inni .Oni nie wiedzą ,że
pisanie wierszynawet jak to jest grafomaństwo to nie takie proste jak się
wydaje. A tak dla przypomnienia coś co napisałem o rozterkach domorosłego poety.

Radość tworzenia

Zawsze mnie nudziły na lekcjach wiersze i poeci
Którymi nauczyciele polskiego straszyli dzieci
Zadając pytanie zawsze to samo - Co poeta miał
Na myśli pisząc ten wiersz , a on tylko chciał
Zarobić na swe życie choć trochę pieniędzy
Bo jak uczy historia każdy poeta żył w nędzy

Wiersze ,białe wiersze, cała poezja -są wręcz paskudne
Analiza wiersza - to uciążliwe , głupie i jakie nudne
Kto przy zdrowych zmysłach czyta dziś poezję
To tak jakby w środku lata wyhodować frezje
Kwiaty co o dziwo ciepła wręcz nie lubią
Ale ich kształty i kolory są za to ich chlubą

Aż tu w pełen deszczu, smutny wieczór pewnej jesieni
Zdziwiony jestem bo coś piszę- to wiersz -co odmieni
Me życie ,dziwne ,bo naraz nagle sypią mi się wersety
Gdzieś podziały się trudności ,gdzieś zniknęły sekrety
Poezji tworzenia , od dziś pisanie jest takie proste
Jakby poezji brzegi rzeki spięte były mostem
Co drogę skraca i ułatwia podróżnym życie
Och piękne są moje rymy i czytane-marzę skrycie

Rym za rymem biegnie szybko, coś we mnie zaskoczyło
Piszę mimo nocy, zadając pytanie co też się zmieniło
Skąd u mnie ta tyle pomysłów i ta poetyczna wena
Ta przenikliwość ,mądrość i szybkość tworzenia
Co na klawiszach komputera rymy wystukuje wiersza
Ilość zgłosek w wierszu co mnie to obchodzi ,najważniejsza
To głębia treści - jestem równy wieszczom największym
Co tu dużo mówić - jestem od nich o niebo lepszym

Och już świta -zdrzemnąłem się chwilę, to z nieprzespanej nocy
Z tego trudu tworzenia w samotności, bez niczyjej pomocy
A na ekranie monitora lśni moje dzieło - rymy wytworne
Czytam – cóż to za bełkot ,co za głupoty - to potworne,
Czy to mojej wyobrażni dzieło może – jutro znów spróbuję
A dziś jednym naciśnięciem klawisza rymy wymazuję
I znów nie ma wiersza , a miał być taki ładny
Taki mądry ,pełen głębi ,nastroju i składny,




Temat: Radość tworzenia
Radość tworzenia
Radość tworzenia

Zawsze mnie nudziły na lekcjach wiersze i poeci
Którymi nauczyciele polskiego straszyli dzieci
Zadając pytanie zawsze to samo - Co poeta miał
Na myśli pisząc ten wiersz , a on tylko chciał
Zarobić na swe życie choć trochę pieniędzy
Bo jak uczy historia każdy poeta żył w nędzy

Wiersze ,białe wiersze, cała poezja -są wręcz paskudne
Analiza wiersza - to uciążliwe , głupie i jakie nudne
Kto przy zdrowych zmysłach czyta dziś poezję
To tak jakby w środku lata wyhodować frezje
Kwiaty co o dziwo ciepła wręcz nie lubią
Ale ich kształty i kolory są za to ich chlubą

Aż tu w pełen deszczu, smutny wieczór pewnej jesieni
Zdziwiony jestem bo coś piszę- to wiersz -co odmieni
Me życie ,dziwne ,bo naraz nagle sypią mi się wersety
Gdzieś podziały się trudności ,gdzieś zniknęły sekrety
Poezji tworzenia , od dziś pisanie jest takie proste
Jakby poezji brzegi rzeki spięte były mostem
Co drogę skraca i ułatwia podróżnym życie
Och piękne są moje rymy i czytane-marzę skrycie

Rym za rymem biegnie szybko, coś we mnie zaskoczyło
Piszę mimo nocy, zadając pytanie co też się zmieniło
Skąd u mnie ta tyle pomysłów i ta poetyczna wena
Ta przenikliwość ,mądrość i szybkość tworzenia
Co na klawiszach komputera rymy wystukuje wiersza
Ilość zgłosek w wierszu co mnie to obchodzi ,najważniejsza
To głębia treści - jestem równy wieszczom największym
Co tu dużo mówić - jestem od nich o niebo lepszym

Och już świta -zdrzemnąłem się chwilę, to z nieprzespanej nocy
Z tego trudu tworzenia w samotności, bez niczyjej pomocy
A na ekranie monitora lśni moje dzieło - rymy wytworne
Czytam – cóż to za bełkot ,co za głupoty - to potworne,
Czy to mojej wyobrażni dzieło może – jutro znów spróbuję
A dziś jednym naciśnięciem klawisza rymy wymazuję
I znów nie ma wiersza , a miał być taki ładny
Taki mądry ,pełen głębi ,nastroju i składny,



Strona 1 z 2 • Znaleźliśmy 157 postów • 1, 2