, Amortyzacja środków trwałych samochodów 

Amortyzacja środków trwałych samochodów

Czytasz posty wyszukane dla zapytania: Amortyzacja środków trwałych samochodów




Temat: samochód ciężarowy-zwrot VAT-u
Prowadzę kpir, produkcja lamp. Na potrzeby dział. w miesiącu wrześniu kupiłem samochód ciężarowy od AUTO KOMISU. Wartość sam. wynosi 28.800 zł. Za część FV zapłaciłem gotówką (7.000 zł), resztę płatności mam rozłożone na raty. Zastanawiam się czy żadać zwrotu podatku VAT-czy bardzo to skomplikowane. Dokonuję sprzedaży opodatkowanej 7% i 22%. Mam nadpłacony VAT w wysok. ok 700 zł. Wiem, że wydatek ten należy wykazać w poz. 46 jako środek trwały. Czy mogę wogóle starać się o zwrot VAT w pełnej wysokości od zakupionego samochodu, mimo, że faktura nie jest zapłacona w całości? Czy nadpłacony vat od pozostałych wydatków wykazać do przeniesienia na nast. miesiąc? Nigdy nie robiłem zwrotu nadpłaconego VAT-u, zawsze wykazywałem do przeniesiania na następny miesiąc (były to nie duże kwoty i mi nie zależało). W jakim terminie US ma prawo mi przelać na rachunek bankowy? Czy dołączyć do dekl. skserowaną fakturę za zakupiony samochód? Czy należy napisać jakieś pismo.
Amortyzację liczę od m-ca października w wysok. 20% od wartości netto (amort. miesięczna - 480 zł)? Dużo zadałem pytań, ale jeśli znajdziecie chwilę to bardzo Was proszę o pomoc. Dla mnie art. ustawy VAT w sprawie zwrotu podatku są mało jasne i nie mogę ich rozgryść. Z góry bardzo dziękuję!!!





Temat: samochód osobowy
Co do deklaracji to za ten samochód ja bym fa 28524,60 + 6275,40 = 34800 wpisała tak:

netto 22% 50% - 14262,30
vat 22% 50% - 3137,70
zakupy bez odliczenia vat - 17400 (pozostale 14262,30 + 3137,70)
brutto 34800,00

Nie wiem czy nie można zrobic tak, że całe netto wykazac, a tylko w np 3137,70 w zakupy bez odliczenia VAT.

Co do KPiR to niestety sie nie znam za bardzo.

Do ewidencji środków trwałych wpisujesz w dacie przyjęcia do użytkowania. Na wartośc początkową składa sie kwota netto oraz nieodliczona część VAT, czyli : 28524,60 + 3137,70 = 31662,30.
W zależności od tego jakiego wyboru dokonasz możesz amortyzować miesięcznie, kwartalnie lub rocznie.
Samochód osobowy amortyzujesz stawką 20% rocznie, czyli liniowo przez te 5 lat. Miesięczny odpis liniowy będzie: 31662,30 *20% /12 = 527,71

spinka





Temat: wycofanie środka trwałego z ewidencji
witam
Jestem vatowcem -w 1998 r zakupiłam samochód osobowy który amortyzowałam przez 5 lat od kwoty brutto /wtedy nie było możliwości odliczania vat/. Chcę wycofać go z EST. Proszę o sprostowanie jeżeli myślę źle. 1-Przez kolejne 5lat nie wolno mi go sprzedać - aby nie załapać się na podatek, po tym czasie samochód nie podlega rozliczeniu i mogę zrobić z nim co zechcę, a jeżeli go sprzedam w tym okresie będzie to mój przychód. 2- mogę rozliczać kilometrówkę do czasu zakupu nowego. 3- mogę zakupić nowy samochód który będę amortyzować.
Za każdą odpowiedź dzięki - pozdrawiam wszystkich




Temat: Koszty zwiazane z kupnem zarejestrowanego samochodu.


Witam! Jakie koszty musze poniesc przy kupnie zarejestrowanego
samochodu w Polsce?


Przynajmniej za sam samochód wypada zapłacić ;P Ile to wiesz na razie tylko
Ty.

Z pozostałych (włączam kulę szklaną):

-- bilety na dojazd do sprzedającego (ewentualnie opłata "karna", jeśli
złapią bez biletu) lub  paliwo jeśli ktoś podrzuci (jeszcze amortyzacje
warto policzyć) lub zużycie butów (jeśli blisko i chodzisz w butach)
-- PCC lub ewentualnie kwota wartości środka trwałego firmy, która sprzedała
i upadła z długami
-- opłaty rejestracyjne
-- adwokata, w sprawie o paserstwo i ewentualna kaucję
-- drugie tyle na naprawy
...


Rozumiem, ze przeglad techniczny jest stale wazny po zmianie wlasciciela


Stale to nie, ale w ogólnym przypadku jeśli jest ważny to zmiana własności
nie wpływa.


ale dlaczego ludzie w swoich ofertach podaja do kiedy maja wazne OC?


Bo chca odzyskać zapłacone TU pieniądze?





Temat: samochód dostawczy
Wprowadzić go do środków trwałych na podstawie oświadczenia Np Z dniem..... wprowadzam do Ewid. Śr. Trwałych mojej Firmy (nazwa) samochód -jaki- Nr rej ... który stanowi moja własność o wartości ... (wyceń go)
i dowodem wew w kol 16 . od następnego m-ca będziesz naliczać amortyzacje
To oświadczenie to jest wzór dowolny więc możesz go sobie zmienić wg potrzeb.



Temat: Używana octa - kredyt czy leasing?
Szybsza amortyzacja tak, ale 2,5 roku (wspólczynnik 2) dla samochodów używanych (dla nowych 20 % rocznie , czyli 5 lat), tzn. powyżej 6 m-cy. Vat przy zakupie (na kredyt też) odlicza się od razu po zakupie i wprowadzeniu na środki trwałe, w leasingu zaś stopniowo z ratami leasingowymi. Kwota do odliczenia ta sama w obu przypadkach czyli jak dla osobówki 60% kwoty Vat z f-ry, max 6000 zł. Przy zakupie na kredyt ładujesz w koszty amortyzację + odsetki od rat kredytu. W leasingu zaś to co masz na comiesięcznej fakturze.
Generalnie można by stwierdzć, że gdy firma przynosi zysk i płacisz podatek dochodowy to leasing może być lepszy finansowo. Trzeba to jednak każdorazowo konkretnie przeliczyć uwzględniając szczegółowe warunki kredytu i leasingu.
Jest jescze aspekt "psychologiczny": przy kredycie ty jesteś właścicielem samochodu a przy leasingu aż do jego końca firma leasingowa, więc nie można w tym czasie dysponować samochodem. Jednym to przeszkadza, a innym wcale.



Temat: Problem finansowania


Mam obecnie samochod, ktory bardzo bardzo duzo pali. Chce go sprzedac i
kupic na raty inny. Nie chce nowego, bo mam przywiazanie do pewnej
marki, na ktora mnie z reszta jendak nie stac (jesli mial by to byc
samochod nowy). Rzecz w tym, ze pomyslalem iz dobrze bylo by jednak
wpuscic taki pojazd w koszty firmy, ktora prowadze. Problem polega na
tym, iz jest to samchod osobowy i bez homologacji na ciezarowy. Nie ma
kratki, ani zadnych dokumentow mowiacych o tym ze ma homologacje.
Chcialbym sfinansowac ten samochod jakims np leasingiem - czy to jest
mozliwe? mimo tego, ze nie ma kratki i ma powiedzmy 5 lat? gdzie o tym
przeczytac?


Mozesz oprócz leasingu wziac kredyt na auto. W koszty wrzucasz wtedy odsetki, a auto wprowadzasz do
ewidencji srodków trwalych i amortyzujesz co miesiac. Jesli jest to auto uzywane, to mozesz stosowac
amortyzacje przyspieszona, czyli 30 miesiecy. Nie musisz miec auta ciezarowego. Wada jest brak
mozliwosci odliczania VATu z paliwa, ale przeglady, czesci pakujesz w koszty z odliczeniem VATu.

Pozdrawiam





Temat: samochód w działalności nieVatowca
Proszę o pomoc. Chcę zakupić samochód osobowy używany na firmę wartości ok.40.000, by mieć koszta. Nie wiem w jakiej formie zrobić to dla siebie najkorzystniej. Ewidencja środków trwałych? jaka amortyzacja. Bieżąca eksploatacja na podstawie ew. przebiegu pojazdu (jak w używaniu samochodu do celów służbowych)?? Proszę o podpowiedz w jaki sposób to rozwiązać, jak kupić i naliczać? z góry dziękuję za odpowiedzi:-)



Temat: kradziez samochodu
Dziekuje za odpowiedz.
Czy jest Pan pewien tej daty rozliczenia???
Rozliczenie polega na tym, ze:
Kwote odszkodowania (przychod) pomniejszamy o wydatek poniesiony na samochod (stanowiacy wartosc poczatkowa srodka trwalego) nastepnie roznice te powiekszamy o wartosc dokonanych odpisow amortyzacyjnych. W efekcie zostaje kwota ("pozostaly przychod") do opodatkowania!
Nie jestem ksiegowa, to wszystko wywnioskowalam z roznych dostepnych informacji ale przy tak szybko zmieniajacych sie przepisach dlugo chyba tak nie bedzie....
pozdrawiam
Beata



Temat: kradziez samochodu
Droga Beato. Myślałam dokładnie o tym samym co mówi przykład. Tyle tylko że jest on bardzo zawile przedstawiony. W sposób uproszczony wygląda to tak jak to przedstawiłam poprzednio. Teraz jedank zauważyłam że posłużyłam się skrótem myślowym. Nie mniej jednak odszkodowanie księgujemy do pozostałych przychodów. Natomiast co do kosztów. Ujmujesz tam po prostu wartość nie zamortyzowaną, czyli wartość początkową środka trwałego (w twoim przypadku skradzionego samochodu) pomniejszoną o dokonane już odpisy amortyzacyjne.
Właśnie ta część nie zamortyzowana stanowi wartość kasacji.
Pozdrawiam



Temat: rejestracja pojazdu w takim przypadku - PILNE


firma jest jednoosobowa nie spółka


Znaczy się osoba fizyczna prowadząca działalnośc gospodarczą? To samochód
kupuje sie na osobe fizyczną, a firma nie wystepuje nigdzie w papierach
samochodu. Po zakupie wprowadza się go do środków trwałych podatnika i
amortyzuje.





Temat: Instalacja gazowa - czy można odliczyc?


Sytuacja jest nastepujaca:
mam samochod zarejestrowany na siebie, jestem jednoosobowa firma - auto
jest
przekazane do uzytkowania w firmie i amortyzowane.
Czy zalozenie (teraz) instalacji gazowej mozna wrzucic w koszty?
Jesli tak to jak? jednorazowo? amortyzowac?


Mysle, ze zalozenie instalacji musisz potraktowac jako
ulepszeniemodernizacje srodka trwalego, a wiec co za tym idzie trzeba ja
niestety amortyzowac :-(

Sławek

----------------------------------------------------------------------------
Escort 1,3  LPG "Quarz Gold' - to niby taki kolor





Temat: Poradźcie proszę [długie]
Jeżeli chodzi o szczegóły to możesz sobie kupić auto na allegro, albo byle
gdzie. Zakupiony, bądź posiadany samochód można wciągnąć do środków
trwałych firmy i go amortyzować, wrzucać całe paliwo w koszty oraz inne
koszty eksploatacyjne( przeglądy itd.) na te pozostałe rzeczy musisz już
mieć fakturę. Najhlepiej zapytaj w swoim US i potwierdź to w innym. Za 5k
to sobie chyba problem tylko kupisz - jeżeli ma to być samochód do pracy
(czytaj w miarę niezawodny i tani w eksploatacji ) chociaż nie ma reguły

Citroen Xsara Exclusive  2.0 HDI 90KM





Temat: Fa przęglądu i ubezpieczenie OC na sam. ciężarowy, a brak
Szef dostarczył mi fa za przegląd samochodu cieżarowego oraz ubezpieczenie OC na samochód który nie został jeszcze przez niego zakupiony (nie dostarczył mi jeszcze ani faktury czy umowy kupna sprzedaż)mówi że będzie póżniej.Rozliczamy się na podstawie PKPIR i VAT czy mogę te fa ująć w rejestrze zakupu i PKPIR. Czy dopiero jak będę miała potwierdzenia kupna, to powyższe ubezpieczenie, przegląd zwiększy mi wartość środka trwałego który będę amortyzować. Jak mam to ująć w miesiącu maju jeśli jesze w tym miesiącu otrzyma fa, czy umowę zakupu , a jak jeśli nie



Temat: Kupno laptopa na firmę, ale powyżej 3000 zł. Jak najkorzystniej ?


po pierwsze - nie 3000 zł, a 3500 zł


Tak było do niedawna...


po drugie - jeśli jesteś vatowcem to netto a nie brutto
po trzecie - na amortyzację niewiele poradzisz. Gdybyś np. kupował 100
komputerów to można by coś wymyśleć...


Nieprawda, w 2008 roku przy zakupie środków trwałych z grupy 3-8 (z
wyjątkiem samochodów osobowych i wartości niematerialnych i prawnych)
można wliczyć w koszty w miesiącu zakupu całą wartość wydatku.
Ograniczenie: suma jednorazowych odpisów w ciągu roku nie może
przekroczyć równowartości 50 tys EURO, co daje 188 000 zł.

Jak chcesz możesz sobie nawet kupić maszynę za 50 klocków i amortyzować
ją jednorazowym odpisem.

pozdrowienia





Temat: Amortyzacja jednorazowa ciągnika siodłowego
Ulga w postaci jednorazowego odpisu amortyzacyjnego stanowi pomoc publiczną, ale nie stanowi pomocy na nabycie środka trwałego. Tym samym podatnicy prowadzący działalność gospodarczą w zakresie drogowego transportu towarowego mogą z niej skorzystać w odniesieniu do nabytych samochodów ciężarowych. Stanowisko takie zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 08.05.2008 r. nr IPPB1/415-231/08-4/JB.

Read more...

Source: www.eGospodarka.pl - aktualności
www.eGospodarka.pl - aktualności



Temat: Przyczepka "na firmę"
Z tymi grupami akurat nie wiem.
Amortyzacja potrwa w Twoim przypadku dokładnie 1 miesiąc - amortyzacja jednorazowa i odliczasz całość. Tak się robi gdy wartość nie przekracza 3500zł netto. W Twoim wypadku jest to spełnione. W obliczeniach robisz tak samo jak np. za naprawę samochodu -> koszt, ale podatek odpiszesz miesiąc później no i w eweidencji widnieje to jako środek trwały. NIe jestem księgowym, dlatego cieńko u mnie z terminologią, ale mam działalność jednoosobową i sam prowadzę sobie księgowość. Mam za sobą zakup kilku śr.trw. i leasingi. Nigdy nie miałem kontroli więc nie wiem gdzie ale na pewno gdzieś mam błędy w księgowości. Jednak w Twoim wypadku uważam, że powinno to być środkiem trwałym.

pozdrawiam



Temat: =Samochód osobowy - prywatny czy na firmę?=
Może uda mi sie rozwiać watpliwości:
na poczatek mała dygresja,
".... zasadach ogólnych, czyli nie VAT- owiec. "
Zasady ogólne dotyczą wyboru formy opodatkowania podatkiem dochodowym, mozna być ryczałtowcem i jednoczesnie vatowcem.
ad1. potrzebne bedzie oswiadczenie ojca, że wyraza zgodę na wniesienie auta do firmy, które stanie sie jej majatkiem.
ad2. 5-6 m-cy nie istnieje, 30 m-cy wynosi dla uzywaych aut
ad3.nie można tak sobie zlikwidować środka trwałego, albo mozna sprzedać go , albo wycofać z działności, a w momencie sprzedazy zapłacić podatek od wartości sprzedanego samochodu.
ad4. amortyzacja to jakby częściowa wartości wrowadzana do kosztu na podstwie dowodu wewnetrznego
ad5.mozna mieć i kilka aut jeśli jest to np firma transportowa. Kazdy wydatek aby został uznany za koszt ,musi mieć zwiazek z przchodem.
Jesli załozenie masz, że za jakis czas kupisz nowe auto, to ja wykorzystywałabym obecne, koszt na podstwie tzw kilometrówki.
Zarejestrowałabym sie jako płatnik vat, jesli chodzi o auto osobowe to wtedy masz mozliwość odliczenia vat 60% nie wiecej niz 6000 zł .
I przy okazji, uwazam, że części nie bedą stanowiły kosztu w tzw. kilometrówce. To twoje auto, ty ponosisz koszty, a twoja firma moze "płacić " tylko za bieżace kutrzymanie w postaci paliwa, mycia.
Moim zdaniem nawet koszty za drobne naprawy są kwestionowane przez U.S.



Temat: Samochod jako ST, wspolwlasciciel, amortyzacja
Witam,
Od niedawna prowadze DG.
Mam samochod, ktorego jestem wspolwlascicielem (razem z ojcem). W zwiazku z
tym, ze ponosze sporo wydatkow na jego utrzymanie, a sluzy mi on do
wykonywania zlecen dotyczacych DG chce go sobie zaliczyc jako srodek trwaly.
I teraz mam takie oto pytania:

1) Dowiedzialem sie ze potrzebuje okreslenia mojego udzialu w samochodzie +
umowa nieodplatnego uzyczenia ktora spisuje z ojcem. Prawda to ?

2) Moj udzial w samochodzie wynosi okolo 3000 pln, czy moge go w takim razie
zamortyzowac jednorazowo i wpisac w koszty, czy lepiej normalnie liniowo. Sa
tutaj jakies kruczki?

3) Koszy na ubezpieczenie rozliczam proporcjonalnie do mojego udzialu w
aucie ?

4) Paliwo brutto, reszta kosztow netto w koszty - VAT (jestem Vatowcem),
oprocz spzetu audio i kosmetykow ?

Bede wdzieczny za wszelkie sugestie





Temat: Samochód nie nowy używany do prowadzenia działalności gosp.

nie obrażaj się
wg jakich kryteriów ustala się wartość używanego samochodu który mam zamiar wprowadzić jako środek trwały w związku z prowadzoną DG??
Czy cenę giełdową, cenę do ubezpieczenia, cenę po wyliczeniu amortyzacji??
Zaskoczyłeś mnie




Temat: 1
Witam to mój pierwszy post na forum.
Mam takie pytanie: zakładam, że wpisuję do ewidencji środków trwałych swój stary samochód z wartością ok 2000/3000 zł.
Rozumiem ze amortyzuję to jednorazowo ale...co w przypadku gdy auto ulega poważnej awarii i naprawa jest nieopłacalna np. naprawa sprzęgła to koszt min. ok 1500zł i zezłomuje ten samochód po na 3 miesiącach to jak to wygląda podatkowo z odpisem?
Przecież wtedy nie mam z tego dochodu ba nawet muszę dokonać opłaty za złomowanie! Muszę wtedy zapłacić jakiś podatek?
W sumie mam 2 nowsze autko ale... te jest większe, wygodniejsze i na gaz i tym się poruszam a ile jeszcze pojeżdzi - któż to wie



Temat: Samochód nie nowy używany do prowadzenia działalności gosp.
witam:)
Kolego Andrzeju, nie obrażaj się ja to napisałem w dobrej wierze nie kwestionując Twojej wiedzy a widzę, że jest ona nie mała. Sorry jeśli tak to odebrałeś.
Tak na marginesie mam pytanie wg jakich kryteriów ustala się wartość używanego samochodu który mam zamiar wprowadzić jako środek trwały w związku z prowadzoną DG??
Czy cenę giełdową, cenę do ubezpieczenia, cenę po wyliczeniu amortyzacji?? Czy może w jeszcze inny sposób??
pozdrawiam jacek



Temat: auto osobowe
prowadze społke cywilna, kupilismy na spolke samochód osobowy na umowe kupna za 3000 zl. Czy mam go wprowadzic do ewidencji srodków trwałych i jednorazowo amortyzowac. Wtedy musze faktury za paliwo wrzucic w kwocie brutto do KPiR a rejestrze vat w rubryce vat nie podlegajacemu odliczeniu. Jaka bylaby konsekwencja jakbyb nie wprowadzila samochodu do ŚT, musialabym prowadzic kilometrowke



Temat: Zmiana amortyzowanego auta
MAM PYTANIE ROZLICZAM SIĘ NA ZASADACH OGÓLNYCH KPIR BEZ VAT .POSIADAM SAMOCHÓD OSOBOWY I WPISAŁAM GO JAKO ŚRODEK TRWAŁY /OD STYCZNIA 2004/ I TERAZ ZAMIERZAM GO ZAMIENIĆ NA INNY NOWY W SALONIE.JAK TO ZROBIĆ? MÓJ SAMOCHÓD BYŁ WPISANY JAKO ŚR.TRW. ZA KWOTĘ 30,000 ZŁ I OD TEJ KWOTY LICZYŁAM AMORTYZACJĘ TERAZ CHCĘ KUPIĆ AUTO ZA OKOŁO 40,000 ZŁ JAK TO ROZPISAĆ W KPIR I W KSIĄŻCE ŚR.TRW. PROSZE O WYCZERPUJĄCE ODPOWIEDZI



Temat: motocykl w firmie
No to ja się wtrącę. :weapon: :smileee: Jeżeli prowadzi się indywidualną działalność gospodarczą, to nie ma innej możliwości niż zarejestrowanie pojazdu na siebie (pomijam leasing). Można takiego pojazdu używać do celów prywatnych i firmowych i wtedy trzeba prowadzić kilometrówke.

Można też wpisać pojazd do ewidencji środków trwałych. Wtedy nie potrzebna jest kilometrówka, można rozliczać wszystkie wydatki związane z pojazdem i jeszcze wrzucać w koszty amortyzację (nawet używanego). ALE w przypadku kontroli trzeba udowadniać, że używa się (w naszym przypadku) moto tylko w celach związanych z osiągnięciem przychodu.
Z tego co słyszałem/czytałem kontrola może nie uwierzyć, że twojego jedynego samochodu używasz tylko w firmie, a na zakupy jeździsz rowerem...
Na szczęście ja na razie nie zaznałem jeszcze szczęścia kontroli z US :fajka: (na samochód prowadzę kilometrówkę).



Temat: Kupno laptopa na firmę, ale powyżej 3000 zł. Jak najkorzystniej ?


Nieprawda, w 2008 roku przy zakupie środków trwałych z grupy 3-8 (z
wyjątkiem samochodów osobowych i wartości niematerialnych i prawnych)
można wliczyć w koszty w miesiącu zakupu całą wartość wydatku.
Ograniczenie: suma jednorazowych odpisów w ciągu roku nie może
przekroczyć równowartości 50 tys EURO, co daje 188 000 zł.
Jak chcesz możesz sobie nawet kupić maszynę za 50 klocków i amortyzować
ją jednorazowym odpisem.


a możesz podać jakąś podstawę prawną?

Bo art. 22f p.3 uopd mówi coś innego...





Temat: 1

moja dzialalnosc to pośrednictwo ubezpieczeniowe, mam auto prywatne osobowe.... jak moge uwzględniać koszty związane z autem i jaki sposób jest najkorzystniejszy?
Wprowadź do ewidencji środków trwałych.Wszystkie wydatki dot.samochodu księgujesz w koszty,amortyzacja 40% rocznie i pamiętaj jeśli nie opłacisz AC to w razie stłuczki z twojej winy,kosztu naprawy nie możesz zaliczyć w koszty.
Kod: Zaznacz całyNie udzielam porad.Do sugestii,które wyrażam stosujesz się na własną odpowiedzialność



Temat: Leasing - co i jak


mam taka sprawe. Ostatnio znajomy, ktory prowadzi firme zastanawial sie, czy
wziasc nowe auto w leasingu, czy tez kupic za gotowke.
Ale ktos "madry" mu powiedzial, ze leasing jest do d..y, bo "placisz,
placisz, a i tak samochod nie jest Twoj".


Czesciowo ma racje. Leasing nie jest dla oszczednych, tylko dla tych
co za duzo musza wplacac do US :-)


Wydaje mi sie, ze to bzdura. Nie znam sie dokladnie na leasingu - wiem, ze
moge wrzucic raty w koszty firmy, minimalny okres leasingu to 2 lata i w
umowie moge zawrzec gwarancje wykupu - ale prosze o szczegoly.


Nie wiem jak to teraz, ale kiedys problem byl taki: jak masz gwarancje
wykupu, to to nie jest leasing, tylko zakup srodka trwalego na raty.
W tym momencie przysluguje ci jedynie normalna amortyzacja, a nie na
dzien dobry pierwsza 49% rata w koszty w listopadzie :-)
Co gorsza dowiadujesz sie tego od kontroli, ktora juz liczy karne
odsetki.

J.





Temat: 01. Mały podatnik
Kto może posiadać status „ małego podatnika „ ?

Za małego podatnika będzie traktowany każdy przedsiębiorca, u którego wartość przychodu ze sprzedaży (razem z kwotą należnego VAT) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty wyrażonej w złotych, odpowiadającej równowartości 800.000 euro.

Jeśli firma spełnia powyższe warunki, może skorzystać z następujących uprawnień:

* może dokonywać jednorazowych odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej środków trwałych zaliczanych do grup 3–8 klasyfikacji (z wyjątkiem samochodów osobowych) do wysokości nie przekraczającej w roku podatkowym równowartości 50.000 euro łącznej wartości tych odpisów;
* może wpłacać zaliczki na podatek dochodowy w systemie kwartalnym (przez kwartał należy rozumieć kwartał roku kalendarzowego). Jeśli firma wybierze tę metodę dokonywania wpłat, musi o tym fakcie zawiadomić naczelnika właściwego urzędu skarbowego do 20. dnia drugiego miesiąca roku podatkowego.

Informacje o poradniku
Spis tematów



Temat: kupno nieruchomosci na firme - koszty


Witam

Planuje kupic nieruchomosc, chce tam urzadzic biuro. Prawdopodobnie bedzie
to jakies niewielkie mieszkanie, które oprócz części biurowej będzie też
miało funkcje noclegową (takie mieszkanie służbowe).
Nie posiadam gotówki na zapłatę z góry i pewnie będę zmuszony skorzystać z
kredytu - czy jakoś wrzucić w koszty taki kredyt. Jeśli tak to czy całą
kwotę czy tylko jakąś część. A jeśli nie to czy istnieje jakiś inny sposób
(może jakiś leasing analogicznie jak z samochodami)?

M


Kredytu nie księguje się w koszty...w koszty, TYLKO ODSETKI OD KREDYTU.
Dodatkowo, kosztem będzie amortyzacja tego mieszkania jako środka trwałego.

Tak ! Możesz skorzystać z leasingu (tak samo jak samochody i....często w
tych samych firmach....jednak polecam TYLKO leasing bankowy !).

axel





Temat: kupno Adobe CS a koszty w firmie


Czy ktos sie gdzies spotkal z mozliwoscia kupna pakietu CS (3, wer.  
Design)
jak podzielonego np. na dwie czĂŞÂści, tak by wartosc jednostkowa nie
przekraczala tych magicznych 3500 netto - po to by bezposrednio wrzucic w
biezace koszty (bez amortyzacji)?


"Mały przedsiębiorca zgodnie z przepisami obowiązującymi od 01 stycznia  
2007 roku – zakupując środki trwałe może dokonać ich jednorazowego odpisu  
amortyzacyjnego w miesiącu, w którym zostały wprowadzone do ewidencji.  
Przywilej taki został przewidziany dla środków trwałych zaliczanych do  
grupy 3-8 Klasyfikacji Środków Trwałych, przy czym wyłączono z  
preferencyjnych zasad amortyzowania samochody osobowe.

Obowiązują także pewne limity kwotowe. Otóż łączna kwota odpisów dokonana  
tą metodą nie może przekroczyć równowartości 50 tys. euro w danym roku  
podatkowym (w 2007 r. limit ten wynosi 199 tys. zł). Nie bierze się jednak  
tutaj pod uwagę odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych i wartości  
niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 3  
500 zł."

Zródło:http://www.podatki.egospodarka.pl/21961,Nowa-amortyzacja-jednorazowa-...





Temat: amortyzacja
stawka 20% ,amortyzacja metoda liniowa,odpisy amortyzacyjne samochodu osobowego wprowadzonego do Ewidencji Srodkow Trwałych dokonuje się od następnego miesiąca w ktorym ten środek trwały został wpisany do Ewidencji ,amortyzacje wpisujemy w koszty uzyskania przychodu co miesiąc,pozdr.



Temat: Zakup Środka trwałego na kredyt
Zakup samochodu ciężarowego zfinansowłam kredytem.
Od 2 m-c amortyzuję wartość samochodu amortyzacja liniową a odsetki od kredytu wrzucam w koszty.
Czy postępuję prawidłowo?
Czy odsetki nie zwiększają wartość początkowa śr. trwałego?
Pozdrawiam



Temat: spóźniona amortyzacja samochodu
To wszystko zależy od tego czy samochód zostal wprowadzony jako środek trwaly. Jeżeli tak, to mozesz nawet na koniec roku wpisać calą wrtosc amortyzacji za dany rok - oczywiście za 9 m-cy - od momentu wprowadzenia do EST



Temat: kiedy amortyzacja
Zosia ma rację odpisów amortyzacyjnych dokonujesz od następnego miesiąca po miesiacu wprowadzenia samochodu ciężarowego do Ewidencji Środków Trwalych,pozdr.



Temat: samochód osobowy
Kupiłaś samochód w kwietniu a amortyzacje rozpoczynasz w maju, badania techniczne nie powiększają wartości początkowej środka trwałego odliczasz je w maju w całości (netto)



Temat: Dofinansowanie z PUP na rozpoczecie dzialalnosci nie na auto
Oczywiście, że Katrjin ma rację. Nie można go potraktowac jako samochód specjalistyczny, ale w srodki trwałe wciągamy bez dyskusji i oczywiście wliczamy w koszty amortyzację



Temat: Odliczanie VAT-u za paliwo
Masz do wyboru: albo środek trwały=deklaracja, że do celów służbowych + amortyzacja, odliczanie bezpośrednio w KPiR większości kosztów, albo użytkowanie w działalności samochodu własnego lub małżonka=kilometrówka i nic ponad to.



Temat: Samochód na firmę
Co trzeba zrobić, aby moje prywatne auto przepisać na firmę? Jaką wartość auta wziąść jako początkową w ewidencji środków trwałych, od której mogę to auto amortyzować? Dzięki za jakiekolwiek wskazówki.



Temat: montaż instalacji gazowej
Czy montaż instalacji gazowej -kwota 2100,oo będzie podwyższala wartość samochodu osobowego wprowadzonego jako środek trwały/
Montaż nastąpił w kwietniu i myślę ,że amortyzacja podwyższona nastąpi dopiero w maju.Proszę o podpowiedz.



Temat: Nagłośnienie - Jakie PKD ?
Inwestycje:
Wzrośnie limit odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych wprowadzonych w danym roku do ewidencji dla małych podatników i rozpoczynających działalność w latach 2008-2010.

Projekt nowelizacji ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 z późn. zm., dalej: updof) oraz ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2000 r. nr 54, poz. 654 z późn. zm., dalej: updop) przewiduje podniesienie limitu odpisów metodą przyspieszonej jednorazowej amortyzacji.

Obecnie metodę tę mogą stosować podatnicy w roku podatkowym, w którym rozpoczęli działalność oraz mali podatnicy (art. 22k ust. 7-13 updof i art. 16k ust. 7-13 updop).
Amortyzacji podlegają środki trwałe z grupy 3-8 KŚT, z wyłączeniem samochodów osobowych. Obejmuje ona zarówno nabyte, jak i wytworzone, nowe i używane oraz ulepszone środki trwałe. Warunkiem dla skorzystania z metody jednorazowej amortyzacji jest to, aby w roku podatkowym, łączna kwota dokonanych według tej metody odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych wprowadzonych w tym roku do ewidencji, nie przekroczyła równowartości kwoty 50.000 euro.

Dzięki nowelizacji mali podatnicy i rozpoczynający działalność w latach 2009-2010 uzyskają prawo zaliczenia do kosztów podatkowych wydatków poniesionych na inwestycje do wysokości 100.000 euro, w postaci jednorazowo dokonywanych odpisów amortyzacyjnych. Instrumentem tym objęte zostaną również firmy, które rozpoczęły działalność w 2008 r.

W latach 2009-2010 limit ten będzie wynosił 100.000 euro.

Mali podatnicy oraz firmy rozpoczynające działalność w latach 2009-2010 będą inwestować i korzystać z przyspieszonej amortyzacji w wyniku jednorazowo dokonywanych odpisów amortyzacyjnych do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym równowartości kwoty 100.000 euro.

Natomiast dla podatników rozpoczynających działalność w 2008 r. limit 100.000 euro będzie przysługiwał w roku następującym bezpośrednio po roku podatkowym, w którym rozpoczęli działalność, tj. w 2009 r. Limit będzie przysługiwał w każdym roku podatkowym odrębnie, z tym że jego wysokość nie będzie mogła przekroczyć kwoty 100.000 euro, niezależnie od zbiegu uprawnień.

Metoda jednorazowej amortyzacji będzie stanowić w dalszym ciągu uproszczoną formę pomocy de minimis.

Warto spróbować przeczytać całość i zrozumieć, chociaż nie jest za proste
Ale się opłaca.

PKD - wpisuj wszystko co się da - nigdy nic nie wiadomo...



Temat: kradziez samochodu
Witam,
Rozumiem, ze ostatni rozmowca sprzedaje calkowicie zamortyzowany samochod?
Ponizej wklejam przyklad, ktory zanalazlam (w portalu zajmujacym sie ksiegowoscia):
PRZYKŁAD
Pan Antoni prowadzi działalność gospodarczą, świadcząc usługi transportowe opodatkowane podatkiem dochodowym według zasad ogólnych. Trzy lata temu rozpoczynając tę działalność podatnik kupił używany samochód dostawczy marki "Mercedes" w cenie 34 000 zł. Samochód ten jako środek trwały został wprowadzony do używania w styczniu 2000 r. Jednocześnie został poddany amortyzacji, przy indywidualnie ustalonej stawce amortyzacyjnej. Okres amortyzacji wyniósł łącznie 30 miesięcy, tj. od stycznia 2000 r. do czerwca 2002 r. W okresie tym samochód ten został w pełni umorzony, a podatnik zaliczył do kosztów uzyskania przychodów łącznie kwotę 34 000 zł, odpowiadającej wartości początkowej tego samochodu. Ze względu na trudną sytuację na rynku usług transportowych podatnik na początku stycznia 2003 r. zmuszony został do jego sprzedaży, w wyniku której uzyskał przychód w wysokości 14 000 zł.
Ponieważ podatnik prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów, dochód z tej sprzedaży obliczył zgodnie z zasadami zawartymi w art. 24 ust. 2 u.p.d.o.f. Otóż kwotę przychodu 14 000 zł pomniejszył o kwotę 34 000 zł stanowiącą wartość początkową sprzedanego środka trwałego, wykazaną w ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych, a następnie różnicę tę powiększył o wartość dokonanych odpisów amortyzacyjnych, tj. 34 000 zł. W efekcie kwota obliczonego dochodu ze sprzedaży tego środka trwałego odpowiada kwocie uzyskanego przychodu z tego tytułu, tj. 14 000 zł.
Pozdrawiam
Beata



Temat: PHP? to się jeszcze opłaca?


Urząd Skarbowy jest bezradny na taka interpretacje.


To znaczy na jaką? Bo kompletnie nie rozumiem co masz na myśli.


Ponieważ ilość
przejachanych kilometrów ma się nikaj do amortyzacji, która zależy od
czasu (constans), wiec nie ma znaczenia czy jeżdzisz nad morze
sródziemne 4 razy w roku, bo i tak przez 12 miesiecy w roku samochód
wykorzystujesz do pracy.



Samochód prywatny nie podlega amortyzacji, jedynym sposobem "wrzucenia w
koszty" kosztów używania samochodu prywatnego jest kilometrówka i nie ma
ona nic wspólnego z amortyzacją.

Dla uściślenia:
1. Kupujesz samochód (mowa cały czas o osobowym) na fakturę. Na firmę.
Traktujesz samochód jako składnik majątku firmy, czyli wciągasz go do
ewidencji środków trwałych. Amortyzujesz. Rata amortyzacji stanowi twój
koszt działalności. Wszystkie poniesione koszty (np.zakup paliwa itp)
odliczasz od podstawy opodatkowania niezależnie od liczby przejechanych
kilometrów.
I właśnie te koszty (amortyzacja i inne) US kwestionuje w przypadku gdy
taki samochód jest *jedynym* posiadanym samochodem osobowym przez osobę
prowadzącą działalność gospodarczą. Ponieważ US z definicji nie wierzy,
że taki samochód jest używany *tylko i wyłącznie* do działalności
gospodarczej.

2. Sytuacja druga: swój prywatny samochód przekazujesz na cele
działalności gospodarczej. Wciągasz do ewidencji środków trwałych.
Amortyzujesz i odliczasz pozostałe koszty. Uwagi jak wyżej w przypadku
gdy to jest *jedyny* samochód osobowy, który posiadasz.

3. Sytuacja trzecia: kupujesz (lub już posiadasz) samochód prywatnie.
Nie na firmę. Koszty używania takiego samochodu do celów działalności
gospodarczej rozliczasz na zasadzie "kilometrówki".
I to jest sytuacja akceptowana przez US w przypadku (co cały czas
podkreślam) jeżeli jest to jedyny samochód osobowy, który posiadasz jako
osoba prowadząca działalność gospodarczą.

(4. Jest jeszcze możliwa taka sytuacja, gdy np.żona posiada samochód
osobowy, wtedy jak najbardziej twój samochód możesz wciągnąć do
ewidencji środków trwałych i amortyzować, ponieważ można się tłumaczyć,
że do celów prywatnych jest wykorzystywany samochód żony)

żeby uprościć wypowiedź i nie jest to nic osobistego.

Pozdrawiam
Piotr





Temat: Zmiana adresu zameldowania a koniecznosc przerejestrowania i zmiany ubezpieczenia pojazdu
Witam,

Tak sie zlozylo, ze w najblizszych dniach musze sie
wymeldowac z Koszalina i zameldowac na stale w D.C.

Samochod mam zarejestrowany oczywiscie w Koszalinie.
Jestem jego jedynym wlascicielem.

Slyszalem, ze podobo chore prawo w tym kraju wymaga,
abym po zmianie zameldowania, przerejestrowal auto.

Rozpatruje tu dwa warianty dzialania:

1. Wariant 1: chce dokonac przerejestrowania.

Pytania:

- jak to zrobic? czy wystarczy sie zglosci do nowego
    urzedu komunikacji, czy tez w starym tez trzeba cos
    zalatwiac?
- jaki jest termin, w ktorym musze to zrobic?
- co z ubezpieczeniem? jestem ubezpieczony
    "od maja do maja" w PZU (w Koszalinie oczywiscie).

2. Wariant 2: Nie chce przerejestrowywac:

Pytania:

- co mi grozi za niezrobienie tego i kto to sprawdzi?
- co wtedy z ubezpieczeniem - czy w razie np. kradziezy
    ubezpieczyciel nie pokaze mi srodkowego palca,
    na podstawie tego, ze nie przerejestrowalem pojazdu?

Prosze, poradzcie co mam zrobic.
Znacznie chetniej wybralbym wariant 2., poniewaz
stawki za ubezpieczenie w Koszalinie sa duuuuuuzo
nizsze niz w D.C.

Pytanie dodatkowe:

Niebawem, juz w Warszawie, na bazie mojego nowego
stalego adresu w Warszawie, bede otwieral indywidualna
dzialalnosc gospodarcza. Oczywiscie samochod chce
wciagnac do srodkow trwalych - amortyzowac, i wliczac
paliwo w koszty (BTW: czy nadal trzeba prowadzic te
ksiegi z rozpisaka kilometr po kilometrze, gdzie sie jezdzi?).
Pytanie: czy to przerejestrowanie, lub jego brak mozna
jakos wplywac na to, czy moge ten samochow wpisac
do srodkow trwalych? Czy ew. pozniejsze przerejetriowanie
samochodu juz wpisanego do srodkow trwalych nie rodzi
jakis komplikacji?

Dziekuje,

Latet





Temat: Auto w KPiR na krócej niż rok
Jeśli zdecydujesz, że auto o wartości początkowej powyżej 3500 zł będzie używane rok lub krócej, to wydatek bez względu na wielkość możesz jednorazowo wliczyć w koszty w chwili, gdy przekażesz auto do użytkowania (art. 22d ust. 1 updof, art. 16d ust. 1 updop).
Jeśli później okaże się, że faktyczny okres użytkowania przekroczy rok, musisz przekwalifikować składnik do środków trwałych (art. 22e ust. 1 pkt 1 updof, art. 16e ust. 1 pkt 1 updop). Musisz też skorygować swoje kup - w pierwszym mies. po tym gdy upłynął rok używania masz obowiązek:
    lzaliczyć samochód do środków trwałych
    lobliczyć różnicę miedzy ceną nabycia a kwotą odpisów amortyzacyjnych jakie przypadłyby na dotychczasowy okres używania
    lróżnice odliczyć od kup - jeśli koszty od początku roku do końca tego miesiąca nie wystarczą na odliczenie różnicy, odliczenia dokonujesz w następnych miesiącach, do pełnego odliczenia różnicy
    lwpłacic do US odsetki - liczysz je za okres od dnia wliczenia w koszty auta do dnia w którym okres używania przekroczył rok. Odsetki wynoszą 0,1% za każdy dzień zwłoki, liczysz je od wspomnianej wcześniej różnicy. Te odsetki są kosztem uzyskania przychodu.

Jeżeli wcześniej dojdziesz do wniosku, że auto (lub dowolne inne urządzenie) będzie używane powyżej roku, możesz ten składnik majątku wprowadzić do EŚT, oraz skorygować koszty i naliczyć odsetki (ale za krótszy okres).
Stawki amortyzacji wg których wyliczasz odpisy za okres, w którym składnik majątku nie był zakwalifikowany do środków trwałych obowiązują w całym okresie dokonywania odpisów amortyzacyjnych (art. 22e ust. 1 pkt 3 updof, art. 16e ust. 1 pkt 3 updop).

Oczywiście przy sprzedaży auta, jego wartość jest Twoim przychodem




Temat: Kupowanie mieszkania mając działalność gospodarczą
A ja powiem tak. Mając działalność gospodarczą jako osoba fizyczna możesz kupić mieszkanie jako osoba fizyczna a potem wnieść to mieszkanie do firmy jako środek trwały i amortyzować je. W ten sposób będziesz w koszty (toretycznie) wliczał część raty kredytu jakim jest rata kapitałowa. Nie wiem jak jest z odsetkami od kredytu bo chyba dotyczą one wyłącznie mieszkania zakupionego na własne potrzeby mieszkaniowe a nie mieszkania pod wynajem czy w tym wypadku środka generującego przychód firmy. Praktycznie takie rozwiązanie prowadzi do tego, że po pierwsze w takim mieszkaniu nie możesz mieszkać bo część przeznaczona na mieszkanie nie może "należeć" do firmy a po drugie jeśli chcesz je wynajmować i czynsz za wynajem ma stanowić przychód Twojej firmy, to wynajem musi być częścią działalności Twojej firmy.
Zaletą takiego rozwiązania jest to, że koszty utrzymania takiego mieszkania będą także kosztami firmy. Reasumując - kupujesz na kredyt mieszkanie, przeznaczasz je na wynajem, robisz z niego środek trwały, amortyzujesz i rozliczasz związane z nim koszty oraz przychody bez uwzględniania kosztu kredytu (odsetek).
Jak to się ma kwotowo do tego, jakbyś wszystko do początku do końca robił jako osoba fizyczna to tego nie wiem. Najlepiej sobie zrobić zestawienie finansowe i bilansowe dla obydwu przypadków w ujęciu rocznym (lub do momentu całkowitego rozliczenia kredytu) i zobaczyć co się bardziej opłaca i jakim kosztem.

P.S. Powyższe, to rozważanie teoretyczne ale przecież w ten właśnie sposób osoba fizyczna rozlicza samochód kupiony na firmę (bo w zasadzie osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą to NIE JEST FIRMA) więc na tej podstawie wymyśliłem, że z mieszkaniem może być tak samo.




Temat: Poproszę pół litra, wnusio zapłaci!
Siostra pracuje w US, więc z tego, co wiem, masz dwie możliwości:
1) rozliczanie na zasadach ogólnych - tj. przychód - rozchód = zysk i z tego płacisz podatek; jest tam jeszcze jakieś kombinowanie z amortyzacją środków trwałych, czyli np. jak kupujesz kompa, który jest Tobie potrzebny do pracy (i nie tylko ), to odliczasz go sobie przez kilka lat, więc od razu całego nie wrzucisz w koszty, lecz ustawowe 30% ceny zakupu (czy 30? - nie jestem pewien);
2) płacisz ryczałtem - jak już będziesz zmuszony komuś wystawić fakturę/paragon , to zabulisz za to "działkę" dla państwa - w zależności od rodzaju świadczonych usług, prowadzonej działalności będzie to 3, 6 lub 8,5 % (stawek nie jestem do końca pewny; jest chyba jeszcze jedna wyższa - kiedyś robiłem siostrze coś w Excelu, żeby łatwiej jej się liczyło );

Podsumowanie: masz duże koszty (zakup towaru lub części z których będziesz coś robił), to wybierasz raczej zasady ogólne, a gdy będziesz działał w branży usługowej (np. sprzątanie ), to ryczałt będzie mniej skomplikowany i bardziej opłacalny finansowo. Poza tym gdy przekroczysz jakąś granicę w dochodach, to US przerzuci Ciebie na zasady ogólne (czy jakoś tak ).

Nie wiem, kiedy możesz sobie odliczyć VAT od swoich firmowych zakupów, a to też jest istotna kwestia - np. jeśli planujesz wziąć samochód na firmę. Chociaż chyba lepiej niektóre rzeczy wziąć w leasingu - koleżanka z ekonomii kiedyś to liczyła - lecz nie jest to kwestia ta, że procenty będą niższe, ale chyba że lepiej się wyjdzie na tym, gdy uwzględni się konieczność robienia amortyzacji...

Pozdrawiam i życzę powodzenia,
Japco

PS1. W sumie to ja się nie znam na podatkach i walnąłem kilka ogólników .
PS2. Gdyby były jakieś szczegóły, to może udałoby mi się spytać siostry.
Musiałbym ją wyrwać na chwilę z objęć jej chłopaka .
Do siostry jeśli to czyta: Aniu, żartowałem oczywiście .




Temat: Wpływ Kościoła Katolickiego na życie wszystkich obywateli.
Sprawozdanie na stronie Caritasu za 2006 rok to jakiś żart - wygląda tak:
Zebrane 239 000 000 zł
Pomoc udzielona 234 000 000
Sprawozdanie ma 36 stron w tym jakikolwiek cyferki są na 1 stronie
Żadnych informacji na temat kosztów realizowania celów statutowych !

Krótko mówiąc wg Caritasu wszystko zbiera rozdaje biednym.
http://www.caritas.pl/zalacznik.php?id=94

Ale mam coś ciekawszego, znalazłem sprawozdanie finansowe Caritas diecezji kaliskiej. Zajmują się prowadzeniem jadłodajni dla ubogich i świetlic dla młodzieży.

Wygląda to tak:

Zebrane w całym roku 1 485 000 zł

Koszty prowadzenia ich działalności (podałem tu tylko ciekawsze pozycje - jest ich kilka razy więcej) :
amortyzacja środków trwałych - 49 000
Zużycie paliwa - 22 000
Materiały biurowe - 10 000
środki czystości - 8000
materiały elektroniczne - 23 000
sprzed agd - 4000
pozostałe zużycie materiałów - 147 000
energia elektryczna - 23 000
remonty - 32 000
usługi telekomunikacyjne - 20 000
naprawa samochodów - 8000
wynagrodzenia pracowników - 96 000
ubezpieczenia społeczne 20 000
ulotki - 4000
usługi pocztowe 3200
itd

A teraz sumy które znalazłem w kosztach które jako jedyne bezpośrednio związane są z pomocą:
Zużycie żywności - 450 000
Darowizny żywności - 263 000

Innych kwot w postaci darów pieniężnych nie znalazłem w kosztach.

Podsumowując bezpośrednio na żywność ok. 50 %

http://bopp.pozytek.gov.pl/117755.pdf

A co do in vitro i kościoła - to jak zwykle nie potrafią się pohamować i za wszelką cenę starają się sterować ludźmi Największy grzech według kościoła to samodzielne myślenie, ponieważ trudno manipulować ludźmi myślącymi. Mamy XXI wiek a w Polsce funkcjonuje na etatach 30 egzorcystów i jeszcze na poważnie mówią o tym w TV.



Temat: kupno Adobe CS a koszty w firmie


Ponoć chodzi o hasło "amortyzacja jednorazowa".

Pozdrawiam
Filip


Ok dzieki, własnie czytam. Nie chce tu prowadzic dalszej dyskusji bo to OT,
zadzwonie sobie do księgowej, bo mnie temat zainteresował. Ale z tego co
widze to ten przepis o którym piszesz ma sie nijak do naszego przypadku i
jednak trzeba amortyzować:

"Art. 22k. 1. Odpisów amortyzacyjnych można dokonywać od wartości
początkowej maszyn i urządzeń zaliczonych do grupy 3-6 i 8 Klasyfikacji..."

Ponadto:

"Jednorazowo możemy zamortyzować środki trwałe zaliczone do grup 3 - 8
Klasyfikacji Środków Trwałych, oprócz samochodów osobowych. Preferencja nie
dotyczy więc wartości niematerialnych i prawnych. Przypomnijmy, że mogą to
być m.in. autorskie lub pokrewne prawa majątkowe, licencje, know-how.
Zdaniem ministra finansów "wartości niematerialne i prawne stanowią odrębną
od środków trwałych grupę aktywów majątku przedsiębiorstwa (...) do których
nie ma zastosowania przepis dotyczący jednorazowych odpisów amortyzacyjnych".
Jak czytamy w odpowiedzi na interpelację: "jednorazowych odpisów
amortyzacyjnych podatnicy mogą dokonywać wyłącznie od środków trwałych
zaliczonych do grup 3 - 8 Klasyfikacji Środków Trwałych (kotły i maszyny
energetyczne, maszyny, urządzenia i aparaty ogólnego zastosowania,
specjalistyczne maszyny, urządzenia i aparaty, urządzenia techniczne, środki
transportu, narzędzia, przyrządy, ruchomości i wyposażenie) z wyłączeniem
samochodów osobowych".

żródło:
http://www.rp.pl/artykul/67029,115562_Jednorazowy_odpis_tylko_dla_sro...

Nie jestem księgowym, nie mam czasu dalej grzebać, może chodzi o inne
przepisy... Być może jutro spotkam sie z księgową to przy okazji zapytam. No
i prośba do autora wątku: jak sie dowie czy można jednak to tak rozpisać
żeby nie amortyzować to niech da znać. :)

Pozdrawiam
Przemek





Temat: Auto w firmie

Dziękuję serdecznie za odpowiedź.
Piszesz o kwocie 3500zł - rozumiem, że miesięcznie?
A co z samochodem jak już go w pełni zamortyzuję? Wycofuję go z EST czy
pozostaje w ewidencji i dalej jeżdżę jak firmowym i w przypadku sprzedaży nie
muszę tego traktować jak przychodu?
A teraz z innej beczki ZUS:
Podlegam tylko ubezpieczeniu zdrowotnemu. Jakie papiery muszę składać do ZUS-
u
co miesiąc (działalność jednoosobowa) czy tylko DRA?
I jeszcze skarbówka:
Co oprócz VAT-7 musze składać, które PITY 4 i 5?
Pozdrawiam Bodzio
Hej


Jezeli chodzi O Dra
- tak skaldasz tylko Dra po zarejestrowaniu'
- jednak od 1.3.2003 frimy np.jednoosobowe nie musza skladac DRA co miesiac
(chyba ze chorujesz lub zawieszasz dzialalnosc) Nawet w przypadku gdy zwieksza
sie stawka jak to sie dzisiaj dzieje co trzy miesiace
PIT 4
skladaja firmy gry zatrudniaja pracownikow
Pit 5
osoba fizyczna prowadzaca dzialanosc na zasadach ogolnych i gdy przekroczy
kwote wolna od podatku tj. w 2003 2 789,89 zł mamy jeszcze karte i ryczalt
zakladam jednak ze prowadzisz kpir
VAT 7 pamietaj zeby nie odliczac Vatu od wydatkow zwiazanych z samochodem
osobowym
Amortyzacja cytuje
Kosztów zakupów lub wytworzenia we własnym zakresie środków trwałych oraz
wartości niematerialnych i prawnych, o wartości przekraczającej 3500 zł, nie
można wpisać bezpośrednio w koszty uzyskania przychodów.
W koszty dokonuje się natomiast comiesięcznie odpisów, wynikających z utraty
wartości zakupionego środka trwałego będących skutkiem zużycia technicznego i
moralnego. Do prawidłowego ustalenia wartości odpisów amortyzacyjnych konieczne
jest ustalenie wartości początkowej środka trwałego, metody amortyzacji i
stawki amortyzacji (a co za tym idzie okresu amortyzacji). A początku należy
określić natomiast, czy nabyty lub wytworzony przedmiot zalicza się do
kategorii środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych.
cd na stronie www.firma.pl wyszukiwarka amortyzacja polecam strone www.twoja-
firma.pl
Wszelkie wydatki zwiazane z np. zakupem paliwa, napraw (do 3500,00) mycie
samochodu mozna zaliczy w koszty
Pamietaj !!!!
Jak masz jakiekkolwiek pytania zwiazane z prowadzeniem dzialanosci zawsze
informuj sie jednak u swojej Pani w urzedie ktora prowadzi Twoje sprawy Staraj
sie zawsze ja o wszystko pytac miec z nia staly kontakt nie bac sie, grzeczny i
uprzejmy, Zawsze glupszy od niej Niech z dobrej strony Ciebie pamieta A w razie
problemu napewno pomoze i doradzi
Pozdrawiam


--
Wysłano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl


--
Wysłano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl





Temat: Dyskusje na temat chiptuningu
Będzie OT, więc z góry przepraszam, ale wtrącę swoje pięć groszy bo tak się sklada, że akurat jestem księgowym... Myślę że nie ma powodów, aby urząd skarbowy miał zakwestionować takie wydatki. Dla przykładu: czy radio w samochodzie ma uzasadnienie podatkowe, czy nie? Albo klimatyzacja? Przecież ani jedno, ani drugie nie jest samo w sobie niezbędne do osiągania przychodu, a właśnie pośredni lub bezpośredni związek z przychodem stanowi przesłankę do traktowania jakichkolwiek kosztów jako podatkowych. Do sprawy należy podejśc od innej strony. Jeśli samochód jest nazwijmy to "firmowy" to z założenia służy potrzebom prowadzonej działalności gospodarczej (i w razie kontroli to będzie trzeba ewentualnie wykazać tzn. że jest zarejestrowany na firmę, jeżdżą nim handlowcy po towar albo prezes na spotkania z kontrahentami) Samochód jako całość, a nie poszczególne elementy jego wyposażenia. Zakładam, że auto jest kupione za gotówke albo na kredyt albo w leasingu finansowym. Jest zatem wprowadzone do ewidencji środków trwałych i dopiero kosztem podatkowym jest amortyzacja takiego samochodu. Wydatki o jakich rozmawiamy (CB radio, tuning, zestaw glośnomówiący, bagażnik) stanowią tzw. ulepszenie środka trwałego, podnoszą jego wartośc użytkowa i powiększają jego wartośc początkową, a w konsekwencji kwotę miesięcznych odpisów amortyzacyjnych (koszt taki rozkłada się wtedy w czasie, jaki pozostał do całkowitego zamortyzowanie się takiego samochodu). Ale można to obejść pod pewnym warunkiem. Jeśli wiemy, że roku podatkowym wydatki na ulepszenie danego środka trwałego będą niższe niż kwota 3500,- zł (suma kwot netto z faktur) to można nie zwiększać wartości środka trwałego i zaliczyć to w całości do kosztów uzyskania przychodu w miesiącu zakupu.

Odnośnie tuningu to kwestia co tak naprawdę będzie widniało na tej fakturze. Czy będzie to "usługa serwisowa"... "diagnostyka" czy jeszcze coś innego (jeśli będzie to coś niesugerującego zwiekszenie wartości użytkowej samochodu to można zaliczyć w koszty bez ceregieli, które opisałem powyżej). Choć oczywiście najlepiej za dużo nie kręcić i trzymać się faktów.

A co do CB Radio to dodatkowo ewentualne tłumaczenie dla urzędu skarbowego mogłoby przebiegać w taki deseń, że jest to urządzenie za pomocą którego można otrzymać np. informacje o wystepujących utrudnieniach na drodze i zawczasu je ominąć, co pozwoli na skrócenia czasu dojazdu, obniżeniu kosztów i racjonalizacji wykorzystania pojazdu w firmie do czego każdy ma prawo i nawet urząd skarbowy nie może tego zabronić.



Temat: samochod


| bo jeśli jest ciężarowy to może wrzucić w koszty 100 % jego wartości
| plus VAT
| o ile on będzie

A Twoje rozliczenia z fiskusem, to kto prowadzi? :-)


a z którym punktem się nie zgadzasz
bo jeśli przez 5 lat firmy nikt z US się nie przyczepił a samochody
od paru lat
w firmie i mimo kontroli niczego nie musiałem prostować

"Na podstawie art. 22k ust. 7 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku
dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 z
późn. zm.; dalej ustawa o PIT) mali podatnicy mogą dokonywać
jednorazowo odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej środków
trwałych zaliczonych do grupy 3-8 klasyfikacji, z wyłączeniem
samochodów osobowych, w roku podatkowym, w którym środki te zostały
wprowadzone do ewidencji środków trwałych oraz wartości
niematerialnych i prawnych, do wysokości nie przekraczającej w roku
podatkowym równowartości kwoty 50 tys. euro łącznej wartości tych
odpisów amortyzacyjnych." - podaje "Gazeta Prawna".

wystarczy spytać googla :

http://www.bankier.pl/wiadomosc/Jednorazowy-odpis-amortyzacyjny-dla-m...

http://www.twoja-firma.pl/wiadomosc/16042436,jednorazowy-odpis-amorty...

http://ksiegowosc.infor.pl/rachunkowosc/amortyzacja/54939:

Jeżeli zakupiony samochód został wprowadzony do ewidencji środków
trwałych po 1 stycznia 2007 r., wówczas podatnik może skorzystać z
jednorazowego odpisu amortyzacyjnego według nowych zasad.

Jednorazowa amortyzacja nie dotyczy samochodów osobowych.

Łączna wysokość jednorazowych odpisów amortyzacyjnych w roku
podatkowym nie może przekroczyć równowartości 50 000 euro. W 2007 r.
jest to kwota 199 000 zł, przeliczona według średniego kursu NBP
ogłaszanego na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku
podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł.





Temat: Zakup samochodu do DG - wiele trudnych pytań :-)
Witam

Muszę kupić samochód do mojej DG i zastanawiam się jak to najkorzystniej
zrobić. Obecnie wykorzystuję samochód użyczony przez moją rodzicielkę,
więc prowadzę kilometrówkę itp. Zakupiony samochód chciałbym wprowadzić
do środków trwałych, żeby zakończyć ten kilometrówkowy wątek w moim
życiu :-)

Samochód oczywiście nie będzie nowy, cena zakupu około 10000 PLN. Jak
rozumiem samochód kupuję po prostu na siebie z umową kupna-sprzedaży
(faktury VAT raczej nie uda mi się zdobyć). Następnie umowę taką
rejestruję w Urzędzie Skarbowym, uiszczam podatek, dokonuję rejestracji,
ubezpieczam (OC i jak się da AC).

Taki zarejestrowany na siebie pojazd mogę już wprowadzić do środków
trwałych. Czy jako wartość początkową podaję cenę zakupu plus wszystkie
dokonane opłaty (czyli podatek, rejestracja, ubezpieczenia)? Nie mam
zielonego pojęcia o amortyzacji (poza jednorazową), więc chętnie poznam
kilka opinii jak to najlepiej zrobić. Samochód osobowy, więc paliwo
wliczam w koszty w cenie brutto, części/naprawy w cenach netto, odliczam
VAT.

Teraz wersja "zakombinowana" :-) Tak się składa, że mam raczej
niewielkie zniżki w składkach na ubezpieczenia (raptem 30% na OC).
Chętnie skorzystałbym ze zniżek rodzicielki, która ma maksymalne na OC i
AC. Podobno da się tak zrobić u niektórych ubezpieczycieli, że samochód
będący współwłasnością można ubezpieczyć wykorzystując najwyższe
posiadane przez współwłaścicieli zniżki. Czyli powiedzmy, że kupuję
samochód na siebie, potem dokonuję darowizny (np. 1%) mamie i
rejestruję/ubezpieczam pojazd na dwie osoby. Zakładając, że to się uda,
jak teraz wygląda sprawa wprowadzenia do środków trwałych (jaka będzie
wartość początkowa), w jaki sposób wliczać w koszty paliwo i części?

Z góry dziękuję za coś wnoszące do tematu odpowiedzi :-)





Temat: Amortyzacja


No to zależy jakie to są środki trwałe i o jakich kosztach działalności
mówisz.

Jeśli jest to środek trwały wykorzystywany w działalności produkcyjnej,
wtedy amortyzacja jest kosztem działalności produkcyjnej (podstawowej).
Jeśli jest to środek trwały wykorzystywany w działalności handlowej wtedy
odpowiednio amortyzacja będzie kosztem handlowym.
Jeśli mówimy o "5".
Jeśli chodzi o "4" to amortyzacja to koszt działalności operacyjnej.


Chwileczkę, to zupełne pomieszanie pojęć! Amortyzacja ST jest zawsze
wykazywana w zespole "4" jako koszt rodzajowy. W zależności od miejsca
powstania kosztu różne mogą być jednak księgowania w UFK, np. jeśli
będzie to amortyzacja maszyny produkcyjnej, zostanie obciążone konto
kosztów działalności podstawowej, jeśli amortyzacja np. magazynu - koszty
zarządu. Weźmy przykład: w przedsiębiorstwie XXX suma odpisów
amortyzacyjnych w danym miesiącu wyniosła 100 zł, na co składają się
odpisy:
- samochód dostawczy (dział sprzedaży) - 15 zł,
- hala produkcyjna - 20 zł,
- budynki administracyjne - 40 zł,
- maszyny produkcyjne - 25 zł.
W takiej sytuacji w układzie rodzajowym (konta zespołu "4") zaksięgujemy
koszt w wysokości 100 zł. W układzie funkcjonalno-kalkulacyjnym natomiast
pojawi się również ta suma, ale "rozbita" na poszczególne konta UFK:
- Koszty działalności podstawowej* - 45 zł
- Koszty zarządu - 40 zł
- Koszty sprzedaży - 15 zł.

*W trakcie okresu sprawozdaczego koszt ten będzie wykazywany na koncie
kosztów wydziałowych, które potem przenoszone sa na konto kosztów dział.
podst.

pozdrawiam,
MM





Temat: =Samochód osobowy - prywatny czy na firmę?=
Witam!

Od 01.08.2007r rozpocząłem samodzielną działalność gospodarczą -
firma jednoosobowa rozliczana na zasadach ogólnych, czyli nie VAT-
owiec.
Jako osoba prywatna byłem/jestem właścicielem używanego samochodu
osobowego (właściciel od ok.3 lat – auto z 1999r. poj. 1,5 benzyna/gaz).
W związku, iż powyższe auto będzie mi pomocne do prowadzenia mojej
działalności mam parę pytań i wątpliwości dotyczących wprowadzenia
samochodu do ewidencji środków trwałych, celem jego amortyzacji.
1.Czy stoi coś na przeszkodzie formalno-prawnej wprowadzenia do
ewidencji auta, gdzie ja jestem właścicielem pojazdu a mój ojciec
(nie prowadzi żadnej działalności gospodarczej) jest
współwłaścicielem? Taki zapis widnieje w dowodzie rejestracyjnym.
2.Auto ma obecnie wartość ok. 10,0 tys. PLN. Czy istnieje możliwość
dokonania odpisów amortyzacyjnych przez okres 5-6 miesięcy? Po tym
okresie chciałem zakupić nowy samochód (leasing) a stare autko dalej
służyłoby w rodzinie (mój ojciec
3.Nie wiem, w jaki sposób (po zakupie nowego samochodu) mam
zlikwidować środek trwały, czyli dotychczasowy pojazd? Czy z tego
tytułu poniosę jakieś koszty? Chyba, że można mieć w firmie dwa
auta? Ale byłoby to niedorzeczne – firma jednoosobowa
4.Korzyści wynikające z amortyzacji? za i przeciw.
5.Czy nie korzystniej będzie dla mnie (w przypadku posiadania
obecnego auta) do kosztów uzyskania przychodów wliczyć tylko wartość
poniesionych wydatków związanych z używaniem tego pojazdu (benzyna,
części, myjnia itp.) – ilość km pomnożona przez stawkę 0,7846.

Proszę o pomoc, z góry dziękuję!

Pozdrawiam,



Temat: Koszty samochodu osobowego w biznesie


Witek dnia 02 paz 2003 uderzyl(a) kolejno klawisze:
[...]
| jezeli chcesz odliczac benzyne itd to musisz go wprowadzic jako Srodek
| Trwaly po cenie rynkowej (bo jest stary). Tu wlasnie problem bo nie wiem
| jak stare samochody mozna amortyzowac.

auta UZYWANE mozna amortyzowac w trybie przyspieszonym
z tym ze - przy sprzedazy  kwota stanowi Twoj przychod.
i musisz zaplacic od niego dochodowy podatek.


Ubezpieczyc prywatnie i rozbic pod koniec - wykazac cene wraku,
a ubezpieczeniem sie nie chwalic :-)


Przy ryczalcie - JESLI masz odpowiednie przebiegi-
np 30k km/rok to spokojnie ladujesz wszystko w koszty
bez liczenia - bo 30k km* ryczalt (nie pamietam 76gr??)
to ponad 20k PLN a wiecej nie przepijesz ;) na auto w ciagu roku...


Uwaga, moge naklamac bo nie sledze ostatnich zmian w przepisach.

Ryczalt kilometrowy masz ale rozliczany wylacznie do wysokosci
rzeczywiscie poniesionych kosztow na podstawie rachunkow!
Czyli de fakto tracisz amortyzacje.
Czyli trzeba miec ze trzy samochody w rodzinie, rachunki na paliwo
brac na firme ale nie przesadzac - zeby nie wyszlo ze CC900 pali 20l
na setke, olej kupowac na dolewki juz mozna dla wszystkich,
opony co pol roku ze dwie nowe itp.
Dalej - w kilometrowce musisz wykaz prowadzic - gdzie pojechales, i
dobrze miec na to podkladke jakas - np sprzedales kiedys towar
do Szczecina, to dawaj "naprawa gwarancyjna, 600km".
Przy aucie na srodku trwalym wykazu nie prowadzisz ... ale
kontrola tez sie moze zdziwic - w sierpniu miales jedna fakture
i rachunki na 500 litrow benzyny ?

Jedna jest mozliwosc wycyckania fikusa w ramach kilometrowki - kupic
auto zajechane, zrobic remont, ten koszt w ramach kilometrowki
rozlicza sie dlugo. Z tym ze raczej auto imho raczej nowe i
ewentualnie rozbite - IMHO nie ma sie co bawic w remontowanie
starego zlomu, no chyba ze ktos jest fanatykiem granad.

Jeszcze jedna mozliwosc - bylo rozsadnie zalozyc spolke z o.o,
zostac tam prezesem, choc chyba lepiej pracownikiem, i wtedy
wyplacasz sobie kazdy przyslugujacy grosz za uzywanie prywatnego
auta do celow sluzbowych - z tym ze albo delegacje wystawiasz na
dluzsze trasy, albo udzielasz sobie ryczaltu na jazde po miescie - max
to chyba 500km ..

J.





Temat: Poradźcie proszę [długie]


| Jeżeli chodzi o szczegóły to możesz sobie kupić auto na allegro, albo byle
| gdzie. Zakupiony, bądź posiadany samochód można wciągnąć do środków
| trwałych firmy i go amortyzować, wrzucać całe paliwo w koszty oraz inne
| koszty eksploatacyjne( przeglądy itd.) na te pozostałe rzeczy musisz już
| mieć fakturę. Najhlepiej zapytaj w swoim US i potwierdź to w innym.

A widzisz.. Czyli źle rozumowałem, bo wydawało mi się, ze należy mieć
fakture żeby go wciągnać do środków trwałych, a normalnie kupiony bądź
posiadany można 'użyczyć' na cele firmowe co zdecydowanie mi kilka osób
odradzało. Jednak będę musiał US odwiedzić.


To chyba nie US, ale jakiegos doradce podatkowego, ewentualnie
przeczytac jakas ksiazeczke "samochod w firmie" - ale najnowsze
wydanie. Ja tu specem nie jestem, ale IMHO [niech ktos sprostuje]:

- mozesz kupic prywatnie na umowe i do ewidencji wciagnac.
- mozesz tez posiadany wczesniej wciagnac po aktualnej cenie rynkowej.
- wciagniecie do ewidencji to wcale nie sa takie kokosy, bo jak
  sprzedasz to zysk nalicza. No ale przynajmniej utrata wartosci
  wejdzie w koszta.

- "uzyczanie" [czyli wykorzystywanie prywatnego pojazdu dla potrzeb
  prowadzonej dzialalnosci gosp] wcale nie jest taka zla. Tylko
  ze w koszta wchodzi stawka kilometrowa .. ale nie wiecej niz
  rzeczywiscie poniesione koszty. Tu sie oplaca jakis zlom kupic
  i remontowac - bedziesz mial kosztow na dlugie lata :-)

- jesli jestes na VAT to od wydatkow na pojazd "firmowy" przysluguje
  ci odliczenie vat. Ale na paliwo to tylko w autach ciezarowych
  .. spelniajacych odpowiedni wzor ?

Natomiast:
- moze cie w leasingu lepiej potraktuja niz w banku ?
  www.efl.com.pl, wyprzedaja rowniez "ciezarowki" .. moze to sie
  da powtornie lizac ?

A sierra nie jest zla. Ale jesli nie masz pieniedzy - moze
jednak jakis polonez za grosze, byle na chodzie za trzy miesiace
pomyslisz o innym.. Albo i sierra .. rocznik odpwiednio starszy.

J.





Temat: Samochodowo-podatkowa łamigłówka :-)


| Do podatków i EŚT zdatny  to on jeszcze nie był.
Dlaczego nie?
Oczywiście to żadna wyrocznia, ale konsultowałem tę kwestię w KIP przed
wpisaniem do EŚT. Konsultantka porozumiała się z ekspertem i nie było
przeciwwskazań. Przepisy też przejrzałem (może niezbyt dokładnie).
Tak więc gdzie jest haczyk?


Sam udzieliłeś odpowiedzi w swoim pierwszym poście:


Pojazd nie nadawał się zresztą do natychmiastowego przerejestrowania,
ponieważ nie spełniał warunków (polskiego) prawa o ruch drogowym.
Cały czas ma jeszcze ważne badania techniczne.


Art. 22a ustawy PIT mówi, że "Amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art.
22c, stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone
we własnym zakresie, *kompletne i zdatne do użytku* w dniu przyjęcia do
używania:"

A Twój pojazd nie był zdatny do uzytku. Nie spełniał np. warunków polskiego
prawa o ruchu drogowym.

Fajnie by było kupić np. puknięty samochód, wprowadzić go od razu do EŚT,
potem go podremontować (odliczając VAT od części i robocizny), a potem

niższy... Ale nie ma tak dobrze.


| Z ciekawosci - a jaką wartość przyjąłes za wartość początkową?
Było to przekazanie własnego środka trwałego na cele DG.
Jako wartość początkową przejąłem wartość z faktury + akcyza.


+ koszty jego dostosowania do polskiego  prawa
+ koszty jego sprowadzenia
+ koszty jego rejestracji

Dlaczego zaniżasz wartość początkową?

Art. 22g ustawy PIT: "Za cenę nabycia uważa się kwotę należną zbywcy,
powiększoną o koszty związane
z zakupem naliczone do dnia przekazania środka trwałego lub wartości
niematerialnej i prawnej do używania, a w szczególności o koszty transportu,
załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze, montażu, instalacji i
uruchomienia
programów oraz systemów komputerowych, opłat notarialnych, skarbowych
i innych, odsetek, prowizji, oraz pomniejszoną o podatek od towarów i usług,
z wyjątkiem przypadków, gdy zgodnie z odrębnymi przepisami podatek od
towarów
i usług nie stanowi podatku naliczonego albo podatnikowi nie przysługuje
obniżenie kwoty należnego podatku o podatek naliczony albo zwrot różnicy po-
datku w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. W przypadku importu
cena nabycia obejmuje cło i podatek akcyzowy od importu składników majątku."


Następnie planowałem ulepszyć ŚT.


Ulepszyć możesz, ale najpierw doprowadzić go powinieneś do "zdatnosci".





Temat: Kolejna podwyżka pojutrze!!!!!


Aż z ciekawości policzyłem.... Dosyć zgrubnie - ale algorytm powinien być
poprawny. Mały samochód miejski, cena 25 000 zł. Amortyzacja - metoda
liniowa, stawka dla grupy środków trwałych 'pojazdy mechaniczne' - 17% do
20%. Przyjmijmy 20 %, a co tam! Kilometrów rocznie - 20 000, czyli w
normie. Amortyzacja rozpisuje się nam na 5 lat, żadnych przeszacowań po
drodze... Wychodzi 5000 zł rocznie. 5000/20000 - na jeden kilometr 25 gr.
Paliwo - zakładam że pali 7l/100 km po mieście, cena benzyny 3 zł/litr, bo
pewnie niedługo tyle będzie kosztować. Czyli 0.07 * 3 = 21 gr/km.
Ubezpieczenie - pakiet przy zakupie nowego samochodu 1000 zł (z życia
wzięte) za rok oczywiście, po podzieleniu przez 20 000 wychodzi 5 gr/km.
Podsumowując: 25 + 21 + 5 = 51 gr/km.


Nie policzyles napraw (po roku-dwoch samochod zacznie sie rozsypywac), opon,
olejow, smarow, plynow i tysiaca roznych dupereli, o ktorych nie mam nawet
pojecia.

Poza tym 20000km to wtedy, gdy musisz i chcesz tym samochodem jezdzic, a jak
jezdzilbym nim tylko od swieta do rodziny (moze raz w miesiacu 80km w jedna
strone), na zakupy (raz lub dwa w tygodniu 6km), to wychodzi jakies 260km
miesiecznie, czyli 3120km rocznie, koszt amortyzacji nadal taki sam (po 5
latach samochod do wyrzucenia), czyli sam koszt zakupu samochodu, nie liczac
benzyny, ubezpieczenia i innych rzeczy, wychodzi ponad 1,60zl na kilometr.


Taksówka (nie licząc trzaśnięcia drzwiami) - 1.6 zł/km.
Chyba wypada więc pozazdrościć znajomego taksówkarza - dobroczyńcy!


Jak widac wyzej, nie musi byc dobroczynca.


Ja już policzyłem swoje, teraz zadanko dla Ciebie - ceny nieruchomości w
okolicach np. (no, nie trzeba pracować w centrum) Gocławia, jeśli można - w
zł/m kw. Ciekaw jestem, czy samochód pochłania rzeczywiście _aż tyle_
pieniędzy, czy może mieszkania tak potaniały...


Czemu w okolicach Goclawia? Mysle, ze jakies 2700-3500 za mieszkania stare w
blokach, 4000-4500 za nowe (jesli takie sa w tamtych okolicach). Jaki to ma
zwiazek z cena samochodow, tego nie wiem, pewnie zaden :)

Pawel





Temat: LEASING 1,18% rocznie
Niestety taka umowa moze byc zakwestionowane przez Urzad Skarbowy gdyz nie spelnia warunków przedstawionych przez Min. Fin. Po 24 mies. wykup uzywanego ciagnika siodlowego moze nastapic za cene nie mniejsza niz 20 % wartosci srodka trwalego, a w przypadku uzywanego za 33,64 %. Obowiazuje bowiem zasada iz do obliczenia wartosci resztowej czyli min. wartosci po której moze nastapic wykup srodka trw. nalezy zastosowac metode degresywna amortyzacji ze wspólczynnikiem 3.
Aby obliczyc rzeczywisty koszt transakcji nalezy uwzglednic wartosc pieniadza (oplaty wstepnej) w czasie. I tu jest hak! Wychodzi drogo!
Dalej, jezeli leasingobiorca nie uzyskuje przychodów w dewizach, a podejrzewam, iz raty sa denominowane w walucie (róznice kursowe) to ... lepiej nie mówic. Rok temu marka byla po ok. 1,9 zl dzisiaj jest po ok. 2,2 zl jest to  15,7 % róznicy.

Moja oferta to 135 % lacznie z wykupem i wszystkimi prowizjami za leasing na 48 miesiecy. Oplata wstepna do 10%.
Moze nie rewelacyjnie, ale bezpiecznie. ... plus zlecenia na przewozy.

    Wyjasniam co nastepuje:
    Przyklad leasingu dewizowego samochodu ciezarowego - oplaty ustalone sa w DEM - platnosc nastepuje w zlotowkach po przeliczeniu wedlug biezacego kursu.
    Oplata wstepna - 45% ceny
    24 miesieczne oplaty po 2,39% ceny
    suma oplaty wstepnej i oplat miesiecznych wynosi 102,36% ceny samochodu czyli w skali roku samochod jest drozszy o 1,18%.
    W rzeczywistosci do kosztu calkowitego nalezy jeszcze doliczyc 3% prowizji.

    Po zakonczeniu umowy opcjonalnie samochod mozna wykupic za 10% ceny pierwotnej.

    Pozdrawiam
    RC 0601 / 505909

     O! Leasing za darmo! Ciekaw jestem kiedy upadnie taki leasingodawca? Zamiast prowadzic taka firme zlozyl bym pieniadze do banku na lokate. Chyba ze kwota wykupu jest sluszna! Jezeli przedstawisz grupowiczom symulacje z ktorej bedzie wynikalo ze leasingodawcy sie ten biznes oplaca  i leasingobiorcy sa bezpieczni to mam klientow na kilka milionow zl.PS Zastanawiam sie jak mozna wziac w leasing operacyjny samochod na dwa lata i spelnic warunki wytycznych Min. Fin co do wartosci rezydualnej (resztowej wykupu).

            Dotyczy leasingu dewizowego.
            Umowy o wartoœci œrodka trwalego do 200 000 PLN netto -
            bez zaswiadczen z urzedow.
            Szczegolowe informacje - broker leasingowy:
            Remigiusz Czech tel. 0601 / 505 909
            tel.  / fax 033 / 8183857





Temat: Samochod "na firmę" - kupować czy lizać?


|  A, i są dwa leasingi, opisałem tylko jeden (ten w którym
| nabywca odlicza raty leasingu a nie amortyzacji).
| Tu zajrzyj:
| http://groups.google.pl/groups?as_q=leasing+kredyt&num=100&as_ugroup=...

Wszedzie wątki "kredyt vs. leasing", ale ja nie biorę pod uwagę kredytu.
Albo kupuję za swoje, albo leasing.
Ponoć lizing jest prostszy księgowo, ale widzę, że nie koniecznie,


Prostszy o tyle, że po prostu księgujesz fakturę co miesiąc, tak samo jak
za komórkę.


skoro wspomiałes, że i tak trzeba takie auto wpisać do "ST".


Ale to *po zakończeniu* leasingu i wykupieniu autka! Za wpisanie przed to
Ci urwą jaja - przecież to nie jest Twój samochód, Ty go tylko wynajmujesz
z opcją pierwokupu po pewnym okresie wynajmowania.


Natomiast intrygują argumenty typu "lizing jest suoper,
bo jak się kończy okres spłacania, to się wymienia samochód na nowy".
Co to znaczy?
Że się po prostu rozpoczyna kolejny leasing i spłaca od zera kolejny
samochód,
a stary "zabierają"? Średni interes.


To było kiedyś, kiedy były większe podatki. Wtedy odliczając sobie 40%
podatku wychodziło rzeczywiście korzystnie. Dzisiaj w dobie liniowego 19%
to ma mniejszy sens.


Mój problem jest natomaist taki, że samochód ktory mam obecnie w EŚT
(już zamortyzowany), chcę sobie pozostawić. Czy da się obejść konieczność
zapłacenia od niego podatku? Np. przez pozostawienie go w EŚT, ale nie
generowanie już nim żadnych kosztów. Czyli jakby jest, ale nie używam.
Pewnie nie za bardzo.


A wymień jeden powód, dla którego nie mógłbyś go sobie zostawić.


Czy kupując nowe auto na firmę, i odliczając sobie cały dozwolony VAT,
tzn. potrącając go przez ileś miesięcy (nie żądając zwrotu z US)
także narażam sie na pewną kontrolę?


Raczej nie, przynajmniej nie bardziej niż w przypadku zakupu innego środka
trwałego o podobnej wartości. Przy zwrocie kontrolują na ogół (ale dość
rutynowo - krzyżówka tej faktury u sprzedawcy i tyle).

Ja to jakoś do leasingu podchodzę jak do jeża. Te umowy są tak niekorzystie
sformułowane, że trzy razy bym się zastanowił mając gotówkę, czy brać
leasing. Ale jeśli masz pomysł na obracanie tą gotówką, to weź leasing,
nadpłać im tak z 10k, żebyś się nie potknął o jakiś tam termin zapłaty i
resztą kasy działaj...





Temat: Bo nie ważne czyje co je,to je ważne co je MOJE !!
Z programu PiS 2005 ..
PiS proponuje, aby każdy przedsiębiorca, tworząc jedno nowe miejsce
pracy, otrzymywał przez 2 lata w formie potrącenia od podatku CIT comiesięcznie kwotę 1000 zł. Nowe miejsca pracy nie będą powstawać, jeśli przedsiębiorstwa nie będą zachęcone do inwestowania.

Zamierzamy obniżyć stawkę podatkową dla osób fizycznych prowadzących
działalność gospodarczą do 18 procent
Proponujemy przyspieszoną amortyzację. Obecnie bezpośrednio od dochodów można odliczyć koszty do 3500 złotych. Propozycja PiS zakłada
możliwość odliczenia wszelkich kosztów zakupu środków trwałych, z wyjątkiem nabycia nieruchomości i samochodów
..Proponujemy, by pracodawcy przez 2 lata byli zwolnieni z uiszczania składki na ubezpieczenia społeczne, części płatnej przez pracodawcę za pracowników zatrudnionych na nowo utworzonych miejscach pracy. W ten
sposób pracodawcy w pierwszym okresie po zatrudnieniu nowego pracownika mieliby środki na wynagrodzenia, a z drugiej strony, nie ponosiliby kosztów związanych ze składkami na ubezpieczenie społeczne tychże pracowników.
..Kwota wolna od podatku nie byłaby mniejsza niż dziś, a próg podatkowy
kształtowałby się w granicach 80–100 tys. złotych. Zachowane zostałoby
wspólne rozliczanie się małżonków...
...Prawo i Sprawiedliwość zamierza ustalić nieprzekraczalną wysokość deficytu budżetowego na poziomie 30 mld zł
...Uważamy, iż administracja państwowa w Polsce jest ogromnie rozbudowana,niesprawna i często skorumpowana Prawo i Sprawiedliwość
dokona zmian, realizując program „Tanie Państwo”. Przyniesie
to oszczędności prawie 5 mld zł rocznie oraz około 3 mld zł jednorazowych
wpływów.( Ale najciekawsze jest to, że prof. Gilowska gromiła swoich ex-kolegów z PO za próbę zmniejszenia wydatków budżetowych.
Mam wrażenie, że pracowaliśmy nad dwoma różnymi budżetami - zauważył Zbigniew Chlebowski z Platformy Obywatelskiej. Jego klub w trakcie debaty zgłosił poprawki ograniczające wydatki o blisko 3 mld zł. Cięcia miałyby objąć kancelarie: Sejmu, Senatu, premiera i prezydenta. Zmniejszona zostałaby dotacja do niektórych agencji i niektórych rządowych funduszy. - Uważamy, że jest to realna i nieprzesadzona kwota oszczędności. Jeżeli na szeroko rozumianą administrację publiczną: urzędy, instytucje państwowe, budżety wojewodów, wydajemy ponad 40 mld zł, to zaproponowane przez nas oszczędności, przyznacie państwo, są symboliczne - przekonywał Zbigniew Chlebowski. )
...3 mln mieszkań...

Taaa punkt widzenia zależy od punktu siedzenia...



Temat: Skowyt

dokładnie tak to wtyglądało w 2005 jak napisałem
Belka przed wyborami akcyze w dół ale podatek od lokat duuuuuuużo wcześnij wprowadził
skleroza?

Co do podatków to dzieki Zycie (wywalonej z PO) masz niższą składkę na ZUS i przygotowany projekt 18/32.
Gdyby Kaczor pogonił towazystwo od wyciągania pieniedzy na nie istniejące autostrady większość nowowybudowanych była by za darmo.

I na skleroze polecami Ci Bilobil a na jasnosc umysłu Nootropil.

Ta lewica jedne podatki obiżała by inne wprowadzać.
Ale cudna jest piekna z tym poparcie 2%
:D:D
społeczńestwo do niej nie dojzało
buaha


A nie manipulujesz troszeczke drogi kolego..? co ?? Nie podkreslasz tylko tego co wygodne ...z pominieciem tego co takim nie jest..?
Bo co sie stało z obietnicami z programu PiS cyt :

PiS proponuje, aby każdy przedsiębiorca, tworząc jedno nowe miejsce pracy, otrzymywał przez 2 lata w formie potrącenia od podatku CIT comiesięcznie kwotę 1000 zł. Nowe miejsca pracy nie będą powstawać, jeśli przedsiębiorstwa nie będą zachęcone do inwestowaniaemy przyspieszoną amortyzację. Obecnie bezpośrednio od dochodów można odliczyć koszty do 3500 złotych. Propozycja PiS zakłada
możliwość odliczenia wszelkich kosztów zakupu środków trwałych, z wyjątkiem nabycia nieruchomości i samochodów.
Proponujemy, by pracodawcy przez 2 lata byli zwolnieni z uiszczania składki na ubezpieczenia społeczne, części płatnej przez pracodawcę za pracowników zatrudnionych na nowo utworzonych miejscach pracy. W ten
sposób pracodawcy w pierwszym okresie po zatrudnieniu nowego pracownika mieliby środki na wynagrodzenia, a z drugiej strony, nie ponosiliby kosztów związanych ze składkami na ubezpieczenie społeczne tychże pracowników.Projekt Prawa i Sprawiedliwości zakłada ustanowienie dwóch stawek podatkowych na poziomie 18 i 32 procent. Wyższą stawkę zamierzamy po czterech latach obniżyć do 28 procent. Podniesiony zostanie również próg podatkowy, powyżej którego obowiązywać będzie wyższa stawka podatku. Zamierzamy
ustalić go na poziomie 80–100 tysięcy złotych. Nie zmniejszymy kwoty
wolnej od podatku. Zachowamy wspólne rozliczanie się małżonków
I gdzie te wszystkie obietnice ...? Zapomniało sie po drodze rzucajac kiełbase Zyty przed wyborami
I jeszcze zapominasz ze w ciagu 2 lat rzadow PiS zwolniono kotwice Belki
i zadłuzono kraj o 68 mld zł ( Gierek zadłuzył tylko na 45...) Łatwo sie daje ..z cudzego



Temat: Skowyt
Och...nie kpij z biednego prostaczka...
Projekt Zyty G wtedy PO został przeniesiony po skandalu z synalkiem do PiS gdzie niedoczekał sie realizacji ...bo był podobno słaby merytorycznie
Projekt wniesiony dzis przez PO nie jest projektem Zyty G ani nawet popłuczynami po tamtym projekcie.....
A co do kadencji..no cóz ..dwa lata to duzo by zrealizować własne ( chyba przemyślane ) obietnice....Wiec czemu nie wniesiono nawet projektu
na to by : każdy przedsiębiorca, tworząc jedno nowe miejsce pracy, otrzymywał przez 2 lata w formie potrącenia od podatku CIT comiesięcznie kwotę 1000 zł. Propozycja PiS zakłada szybka amortyzacje i
możliwość odliczenia wszelkich kosztów zakupu środków trwałych, z wyjątkiem nabycia nieruchomości i samochodów.
Proponujemy, by pracodawcy przez 2 lata byli zwolnieni z uiszczania składki na ubezpieczenia społeczne, części płatnej przez pracodawcę za pracowników zatrudnionych na nowo utworzonych miejscach pracy. W ten
sposób pracodawcy w pierwszym okresie po zatrudnieniu nowego pracownika mieliby środki na wynagrodzenia, a z drugiej strony, nie ponosiliby kosztów związanych ze składkami na ubezpieczenie społeczne tychże pracowników...Więc były to tylko słowa,słowa,słowa...
A co do akcyzy ..jak wiesz jest to wielkosc stała i nie ma wpływu na rosnace ceny...A nawet z encyklopedii dowiesz sie ze zródła ropy powinny sie wyczerpac w ciagu 20 lat...Wiec cena baryłki powinna osiagnac do konca 2009 cene 250 $ tj ok 10 zł za litr benzyny....niezaleznie czy jest akcyza czy jej nie ma...a w 2011 ok 20 zł za litr paliwa ...Wiec raczej nalezy rozejzec sie za koniem ...niz walczyc z akcyza...
A ceny w Polsce wynikaja z wysokich podatków ...dla przykładu ceny w Anglii jeansy znanej firmy 10 funtów, spodnie 8, dobrj jakosci 10-12 funtów, T-shirt 3-4...za 2szt..a zreszta sam sobie to sprawdz... http://www.marksandspencer.com/gp/node/n/42966030/203-3251917-4639947?ie=UTF8&mnSBrand=core



Temat: Jak to jest z samo-zatrudnieniem - czy sie to oplaca?


Powiedzmy ktos zarabia dajmy na to 10.000 PLN brutto
co daje na umowe o prace srednio przez 12 mies. okolo 6274.11 PLN do reki.
Pytanie ile zostaloby, kiedy byloby samo zatrudnienie i jakie koszty
ponosi sie przy takiej formie rozliczenia?
ps.fajnie jak ktosby podal konkretne przyklady liczbowe ;-)

pzdr


Przyjmuje, ze wystawiasz faktury na 10.000 PLN plus VAT, placisz podatek
liniowy 19proc. i minimalny ZUS dla poczatkujacych (odpada, jesli bedziesz
wykonywal uslugi dla obecnego pracodawcy). Przy tych zalozeniach miesiecznie
zarobisz co najmniej:

10.000 - zaplacona skladka ZUS emerytalna i rentowa ok. 100 (koszt uzyskania)
= 9.900 (podstawa opodatkowania)
9.900 x 0,19 = 1.881 (podatek, w tym wieksza szesc skladki zdrowotnej)

Czyli zostanie Ci CO NAJMNIEJ:
10.000 - 100 - 1.881 - 20 (czesc skladki zdrowotnej, ktorej nie mozna potracic
od podatku ani zaliczyc w koszty) = 7.999 PLN

(Na starcie wydasz ok. 300 PLN na rejestracje DG, rejestracje do VAT i
pieczatke. Firmowe konto bankowe mozesz otworzyc i utrzymywac prawie za darmo
np. w VWBanku albo mBanku.)

Mozesz miec wiecej, jezeli np.:

1. wykazesz koszty, ktorych faktycznie (kasowo) nie poniesiesz - powiedzmy
zarejestrujesz firme we wlasnym domu i bedziesz naliczal amortyzacje, lub
skorzystasz z mozliwosci amortyzowania prywatnego samochodu (wpiszesz do do
ewidencji srodkow  trwalych)

2. bedziesz zaliczal w koszty wydatki zwiazane z DG, na samochod, utrzymanie
biura, materialy biurowe, komputer, aparat fotograficzny itp.; jezeli biuro
bedzie w mieszkaniu to takze czesc oplat za czynsz i media, zakup niektorych
mebli, srodkow czystosci itd.

3. jako platnik VAT bedziesz odliczal VAT od zakupow

Przyklad: kupisz na firme laptopa za 2.500 PLN plus VAT czyli brutto 3.050.
Odzyskasz caly VAT i 0,19 ceny netto czyli 475, a wiec razem 1.025 - i masz
laptopa o jedna trzecia taniej niz zwykly smiertelnik na etacie.

Obnizonym ZUS-em sie nie przejmuj, to tylko 2 lata, poza tym mozesz
alternatywnie odkladac zaoszczedzona czesc skladki (np. kupowac jednostki
funduszy inwestycyjnych) i lepiej na tym wyjdziesz.

Minus: bedziesz na poczatku (przez rok) mial problem z zaciagnieciem
jakiegokolwiek kredytu. Banki oceniaja, ze wiekszosc nowych firm zwija sie w
pierwszym roku dzialania, i traktuja je jako bardzo ryzykownych klientow.

Generalnie to sie oplaca.

platini




Strona 2 z 3 • Znaleźliśmy 168 postów • 1, 2, 3